چکیده:
مقدمه و هدف: فشار روانی در حین اجرای مهارتهای حرکتی منجر به هدایت تمرکز توجه به منابع مختلفی شود. شناسایی این منابع میتواند در استفاده از دستورالعملهای مناسب توجهی، مفید واقع گردد. هدف از تحقیق حاضر، بررسی تاثیر فشار روانی بر توجه به منابع توجهی مرتبط و نامرتبط با اجرای پرش ارتفاع بود. روششناسی: روش تحقیق از نوع نیمهتجربی میباشد. 63 دانشجوی پسر تربیتبدنی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه، با محدوده سنی 18تا 28 سال، تکلیف پرش ارتفاع را در دو شرایط با فشار روانی کم و زیاد اجرا کردند. برای اعمال فشار روانی از روشهای مقایسه اجتماعی و محرکهای محیطی و جوایز استفاده شد. اضطراب حالتی رقابتی، تمرکز توجه به منابع مرتبط (درونی، بیرونی)، و منابع نامرتبط (نگرانی از عملکرد، عوامل محیطی)، و نیز عملکرد پرش ارتفاع مورد سنجش قرار گرفت. سطح معناداری، 05/0 در نظر گرفته شد. یافتهها: نتایج آزمون تی همبسته نشان داد فشار روانی باعث کاهش عملکرد پرش ارتفاع (02/6±52/43M1= و 37/6±33/42M2=)، افزایش در میزان تغییر توجه به منابع مرتبط با تکلیف نسبت به منابع نامرتبط، (96/5MD1= و 48/2- MD2=)، و افزایش در میزان تغییر توجه به منابع درونی نسبت به منابع بیرونی (41/3MD1= و 54/2- MD2=)، میشود (05/0>P). نتیجهگیری: در کل، یافتهها همراستا با نظریههای تمرکز بر مهارت میباشد و بیانگر آن است که شرایط فشار روانی منجر به تغییرات توجهی به منابع مرتبط با تکلیف به ویژه منابع درونی مرتبط، بیشتر میشود.
Background & Purpose: Psychological pressure while performing motor skills can be result in focus of attention on various sources. Identification of these sources would be useful in applying appropriate instructions.The aim of this study was to examine the effects of psychological pressure on attention to related and unrelated attentional sources of vertical jump performance.Methodology: The research method was quasi-experimental design. 63 male physical education from Urmia Islamic Azad University students performed vertical jump task in two different psychological pressure situations. Social comparison, contextual and reward incentives were used to create the psychological pressure. Competitive state anxiety, attentional focus on task related (internal, external) and unrelated (performance worries and environmental factors), and vertical jump performance were assessed.Results: The paired-samples t test results showed that psychological pressure resulted in decrease of vertical jump performance (M1=43.52±02/6, M2=42.33±37/6), more orientation of attentional focus on task related sources rather than unrelated sources (MD1 =5.96, MD2= -2.48), and more orientation of attentional focus on internal sources rather than external sources (MD1 =3.41, MD2= -2.54), (P>0.05).Conclusion: At whole, the findings are in line with skill-focused theory and suggest that the attention focus leads to attentional changes to task-related sources, especially internal task related sources.