چکیده:
دوران 35 سالۀ امامت امام کاظم(ع) یکی از زمینههای بسیار مهم در باب شناخت الگوی اقتصادی اسلامی محسوب میشود؛ چراکه طولانی بودن مدت امامت در مقایسه با دیگر ائمه از سویی و شرایط اجتماعی پدید آمده از سوی دیگر موجب شد فعالیتهای اقتصادی امام کاظم (ع) ظهور و بروز خاصی بیابد. این تحقیق مبتنی بر روش کتابخانهای و تحلیل اطلاعات در پی آن است که با بررسی ابعاد فردی و اجتماعی فعالیتهای اقتصادی امام کاظم (ع) با الگوگیری از آن راهحلی در باب تحقق اقتصاد اسلامی ارائه کند. از جمله نتایج این تحقیق عبارت است از: 1. ابعاد فردی اقتصادی در زندگی امام کاظم(ع) را حداقل در سه زمینه میتوان مشاهده کرد: زهد، قناعت و ترک نیازهای باطل؛ کار و تلاش و ایثار و از خودگذشتگی. 2. ابعاد اجتماعی اقتصادی در سیرۀ امام کاظم(ع) نیز بهطور کلی، در سه حوزه یافت میشود: مدیریت کلان مسائل اقتصادی؛ جذب سرمایههای بعید الوصول و کیفیت صرف سرمایهها برای فقرزدایی از جامعه.3. از جمله الگوهای اجتماعی اقتصادی از سیرۀ امام کاظم (ع) آن است که در صورت کمبود منابع مالی به جای آنکه به تعداد بیشتری از فقرا احسان شود، تعداد کمتری مورد احسان قرار گیرند؛ اما در مقابل، بهقدری به آنها رسیدگی شود که بتوانند زندگی مستقلی را تشکیل دهند.
The 35-year period of Imamate of Imam Kazem (a.s.) is considered one of the most important fields for understanding the Islamic economic model, because the long term of Imamate compared to other Imams on the one hand and the social conditions that arose on the other hand caused the economic activities of Imam Kazem (a.s.) ) to find a special appearance. This research is based on the library method and information analysis in order to obtain the individual and social dimensions of the economic activities of Imam Kazim (a.s.) in order to provide a solution for the realization of the Islamic economy based on his example. Among the results of its research: 1- Individual economic dimensions in the life of Imam Kazem (AS) can be observed in at least three areas: asceticism, contentment and giving up false needs; Work, effort, sacrifice and self-sacrifice. 2- Social and economic dimensions in the life of Imam Kazem (a.s.) are generally found in three things: macro management of economic issues; Attracting hard-to-reach funds and spending quality funds for poverty alleviation of the society. 3- One of the socio-economic patterns of Imam Kazem (a.s.) is that in case of lack of financial resources, instead of giving favors to a larger number of the poor, a smaller number of They should be given favors, but in return, they should be taken care of so that they can lead an independent life.