چکیده:
امروزه رسانه های جمعی تلاش می کنند تصاویر ذهنی موردنظر خود را، در جامعه، شکل دهند. البته حقیقت این است که این سازمان های نیرومند سخن پراکنی، به تنهایی قدرت ایجاد تحولات بزرگ را در افکارعمومی ندارند ولی می توانند به طور مؤثر جریان های فکری و اجتماعی موجود را تقویت کنند. این انتظار از رسانه ملی وجود دارد که بتواند با مخاطبانش، طبق نیازهای حقیقی آنها ارتباط برقرار کرده و در مسیر هدایت فرهنگ و افکارعمومی با رویکردی آینده نگرانه، زمینه ساز رشد و تعالی فردی و اجتماعی شود. در این مقاله با توجه به سناریوهای هدایت افکارعمومی جامعه ایران در افق 1410 و استفاده از روش های کیفی مصاحبه با خبرگان و تحلیل اثرات متقابل؛ تلاش می شود تا پس از شناسایی پیشران های اصلی حوزه افکارعمومی جامعه ایران، عرصه های مهمی که رسانه ملی می تواند در آنها ایفای نقش موثر کند و مقوم جریان هدایت افکارعمومی باشد معرفی شوند. همچنین با ارائه تحلیل کلی از نقش رسانه ملی در هدایت افکارعمومی جامعه ایران، سناریوی مناسب برای وضع موجود و آینده نزدیک جامعه را مبنا قرار داده و راهبردهای عملیاتی مناسب این سازمان برای هدایت افکارعمومی جامعه ایران ارائه شود.
Today, the mass media try to shape the mental images they want in society. Of course, the truth is that these are powerful media organizations, alone do not have the power to bring about major changes in public opinion but they can effectively strengthen existing intellectual and social currents.The national media is expected to be able to communicate with its audience according to their real needs and in the direction of guiding culture and public opinion with a forward-looking approach, be the basis for individual and social growth and excellence.In this article, according to the scenarios of guiding public opinion in Iranian society on the horizon of 1410 and the use of qualitative methods of interviewing experts and analyzing interactions, Efforts are being made to identify the main drivers of public opinion in Iranian society, Introduce important areas in which the national media can play an effective role and strengthen the flow of Guide public opinion.Also by providing a general analysis of the role of national media in guiding public opinion in Iranian society, it is based on a suitable scenario for the current situation and the near future of the society and the appropriate operational strategies of this organization to guide the public opinion of Iranian society are presented.