چکیده:
پژوهش حاضر باهدف تدوین و تعیین اثربخشی برنامه پشتیبانی مجازی بر رفتارهای چالشبرانگیز و مهارتهای اجتماعی کودکان مبتلا به اُتیسم با عملکرد بالا، انجام شد. روش پژوهش ترکیبی بود. در بخش کیفی، 14 متخصص به روش نمونهگیری هدفمند، بهعنوان مشارکتکننده انتخاب شدند. به روش کدگذاری نظری، برنامه پشتیبانی مجازی در 11 هدف تدوین شد. در بخش کمی، روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان پسر 7 تا 11 ساله با اختلال اُتیسم مراجعهکننده به مراکز درمانی و توانبخشی پدیده و رهیاب شهر تهران در سال 1399 بود. از بین آنها 20 نفر به روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب و بهصورت تصادفی در 2 گروه آزمایش (10 نفر) و گروه کنترل (10 نفر) گمارده شدند. افراد گروه آزمایش، به مدت 13 جلسه (هر هفته 2 جلسه)، برنامه پشتیبانی مجازی را دریافت کردند؛ گروه کنترل 2 ماه در لیست انتظار قرار گرفت. ابزار سنجش شامل پرسشنامههای رفتارهای چالشبرانگیز بودفیش و همکاران (2000) و مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (1990)، بود. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره تحلیل شد. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که برنامه پشتیبانی مجازی بر کاهش رفتارهای چالشبرانگیز و بهبود مهارتهای اجتماعی افراد گروه آزمایش، تأثیر معناداری داشت (001/0>P)؛ بنابراین، پیشنهاد میشود تا روانشناسان و مربیان حوزه کودکان مبتلا به اُتیسم، از برنامه پشتیبانی مجازی در جهت توانمندسازی، مدیریت و کاهش مشکلات روانشناختی این کودکان و کمک به والدین آنها، بهره ببرند.
The aim of this study was to develop and determine the effectiveness of a virtual support program on challenging behaviors and social skills of children with high-functioning autism. The research method was combined. In the qualitative section, 14 experts were selected as participants by purposive sampling. Using the theoretical coding method, a virtual support program was developed for 11 purposes. In the quantitative part, the research method was quasi-experimental with a pre-test-post-test design and control group. The statistical population included all boys aged 7 to 11 years with autism referred to Padideh and Rahyab medical and rehabilitation centers in Tehran in 2020. Among them, 20 people were selected by purposive sampling method and randomly assigned to 2 experimental groups (10 people) and a control group (10 people). The experimental group received a virtual support program for 13 sessions (2 sessions per week); the control group was placed on a waiting list for 2 months. In order to collect information, the Challenging Behaviors Questionnaire of Budfish et al. (2000) and Gersham & Elliott's (1990) Social Skills Questionnaire, were used. Data were analyzed using univariate and multivariate analyses of covariance. Findings showed that the virtual support program had a significant effect on reducing challenging behaviors and improving the social skills of the experimental group (P <0.001). Therefore, it is suggested that psychologists and educators in the field of children with autism use the virtual support program to manage and reduce the psychological problems of these children and help their parents due to the prevailing conditions caused by the coronavirus.
خلاصه ماشینی:
تدوین و اثربخشی برنامه پشتیبانی مجازی بر رفتارهای چالش برانگیز و مهارت های اجتماعی کودکان مبتلا به اُتیسم با عملکرد بالا / پرنیان پورشاد کارشناس ارشد روان سنجی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران ، ایران .
1 چکیده پژوهش حاضر باهدف تدوین و تعیین اثربخشی برنامه پشتیبانی مجازی بر رفتارهای چالش برانگیز و مهارت های اجتماعی کودکان مبتلا بهُ اتیسم با عملکرد بالا، انجام شد.
Piwowarczyk, Horvath, Łukasik, Pisula & Szajewska 9.
Watkins, Kuhn, Ledbetter-Cho, Gevarter & O’Reilly 2.
Minjarez, Williams, Mercier & Hardan 3.
ازاین رو، پژوهش حاضر باهدف تدوین و اثربخشی برنامه پشتیبانی مجازی بر رفتارهای چالش برانگیز و مهارت های اجتماعی کودکان مبتلا بهُ اتیسم با عملکرد بالا انجام شد.
یافته ها در این پژوهش ، از آزمون های تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره به منظور تعیین اثربخشی برنامه پشتیبانی مجازی بر رفتارهای چالش برانگیز، مهارت های اجتماعی و مؤلفه های آن ها در کودکان مبتلا بهُ اتیسم با عملکرد بالا، استفاده شد.
Three evidence-based strategies that support social skills and play among young children with Autism spectrum disorders.
Effects of a creative yoga intervention on the joint attention and social communication skills, as well as affective states of children with autism spectrum disorder.
Evidence-based social communication interventions for children with autism spectrum disorder.
تدوین و اثربخشی برنامه پشتیبانی مجازی بر رفتارهای چالش برانگیز و مهارت های اجتماعی کودکان مبتلا بهُ اتیسم با عملکرد بالا، روان شناسی افراد استثنایی، ١٢(٤٦)، ٨٩-١١٠.