چکیده:
با توجه به ماهیت وظایف و اهمیت و حساسیت ماموریتهای وزارت نیرو، ضرورت دارد که نظام جبران خدمات کارکنان از کارآمدی مناسبی برخوردار باشد تا بتواند ضمن ایجاد انگیزه در نیروی انسانی، زمینه عملکرد مناسب دستگاه را فراهم کند. هدف از انجام این تحقیق، طراحی الگوی نظام جبران خدمات در وزارت نیرو میباشد. تحقیق از نوع تحقیقات توسعه ای- کاربردی و دارای پارادایم تفسیرگرایی میباشد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از روشهای تحلیل تم و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. تحلیل تم به منظور شناسایی ابعاد و مولفهها و طراحی الگوی نظام جبران خدمات با نظرخواهی از خبرگان از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته انجام گرفته است. براساس نتایج تحلیل تم، نظام جبران خدمات 6 بعد اصلی شامل حق شغل، حق شاغل، فوقالعاده خاص، پاداش عملکرد، جایزه و رفاه و همچنین 18 مولفه شامل کار با داده، ابزار و افراد، مشاغل و کارکنان کلیدی،، حساسیت سازمانی، مناطق جغرافیایی خاص، مدرک تحصیلی، سابقه خدمت، عملکرد فردی، سازمانی و استراتژیک، خدمات شایسته و برجسته، رفاه شغلی، مادی و اجتماعی دارد. در گام بعد، تحلیل عاملی تاییدی به منظور اعتبارسنجی الگوی طراحی شده با ابزار پرسشنامه و نظرخواهی از 384 نفر از مدیران و کارشناسان منابع انسانی انجام گرفته است. نتایج گویای تایید ساختار عاملی الگوی طراحی شده میباشد. الگوی تحقیق با ارائه یک الگوی کاربردی، ضمن داشتن کارآیی مناسب در وزارت نیرو، بین پرداختهای ثابت و انگیزشی توازن ایجاد کرده است و ضعفهای نظام پرداخت قانون مدیریت خدمات کشوری را پوشش میدهد.
Given the nature of the tasks and the importance and sensitivity of the missions of the Ministry of Energy, it is necessary that the staff payment system be efficient. The purpose of this study is to design a model of compensation system for employees of the Ministry of Energy. The research is a type of development-applied research and has an interpretive paradigm. In order to analyze the data, the methods of theme analysis, confirmatory factor analysis were used. The results of the theme analysis, which was conducted by semi-structured interviews with expert opinion, showed that the compensation system has six main dimensions, including Job wage, Personal wage, special allowance, performance bonus, awards and welfare, as well as It has 18 as well as 18 components including working with data, tools and people, key jobs and employees, organizational sensitivity , specific areas, education, length , personal, organizational and strategic performance, merit and Distinguished award, fiscal and social welfare. In the next step, confirmatory factor analysis was performed to validate the model designed with a questionnaire and a survey of 384 human resource managers and experts. The results confirm the factor structure of the designed model. By providing a practical model, the research model having appropriate efficiency in the Ministry of Energy, has created a balance between fixed and incentive payments and covers the weaknesses of the compensation system of Civil Service Law.
خلاصه ماشینی:
براساس نتايج تح يل تم ، نظام جبران خدمات ٦ بعد اصلي شامل حق شغل ، حق شاغل ، فوق العاده خاص ، پاداش عملکرد، جايزه و رفاه و همچ ين ١٨ مولفه شامل کار با داده ، ابزار و افراد، مشاغل و کارکنان ک يدي ،، حساسيت سازماني ، مناطق جغرا يايي خاص ، مدرک تحص لي ، سابقه خدمت ، عملکرد فردي ، سازماني و استراتژيک ، خدمات شايسته و برجسته ، رفاه شغلي ، مادي و اجتماعي دارد.
علاوه بر مباحث ذکر شـده ، اين تحقيق به دنبال پرکردن شـکاف هاي تحقيقاتي و ارائه الگويي جامع و يکپارچه براي نظام جبران خدمات در سازمان هاي دولتي با محوريت وزارت نيرو است ؛ الف ) مورد اول شامل انتخاب هايي است که سازمان در پاداش دادن به کارمندان خود، پرداخت ميکند.
مدل هاي جبران خدمات (محقق ساخته ) مدل نتيجه نهايي نتيجه و عناصر جبران خدمات WorldatWork در اين مدل عناصر کل پاداش ها شامل حقوق پايه (٢٠١٥) برنامه ها، شيوه ها، عناصر و ابعاد است که به مزايا طور جمعي استراتژي يک سازمان را براي مديريت عملکرد جذب ، ايجاد انگيزه و حفظ کارمندان کارکنان کليدي تعريف ميکند .
همچنين ، با توجه به نوع کاري که در اين پژوهش صورت گرفت ، پژوهش از نوع جهت گيري توسعه اي- کاربردي است ؛ چرا که هم مدل هاي موجود در زمينه نظام جبران خدمات را توسعه داده و ميتواند در وزارت نيرو مورد استفاده قرار گيرد.