چکیده:
شیوع ویروس کووید 19 به عنوان مهمترین رویداد قرن بر ساختارهای فردی و اجتماعی تأثیر گذاشته است. این پدیده چند وجهی پیش از همه، جایگاه رسانهها در پاسخدهی به نیازهای شناختی مخاطبان از بحران کرونا را برجسته کرده است. از این منظر، مطالعه محتوای رسانهها از جمله تلویزیون اهمیت دارد تا روشن شود در توصیف مسئله جدید جهان چه نشانهها و مدلولهای به کار رفته است. پژوهش حاضر با استفاده از دیدگاههای چارچوببندی، بازنمایی و اینکه تلویزیون به عنوان رسانهای پرنفوذ در شکلگیری افکارعمومی نقش دارد به واکاوی معانی ضمنی برنامه تلویریونی «مَلمَل» با محوریت چگونگی بازنمایی ویروس کووید19 میپردازد. در نهایت به پرسش اصلی پژوهش مبنی بر اینکه «برنامه تلویزیونی «ململ» چه تصویری از این بیماری جدید برای مخاطب روایت میکند؟» با استفاده از روش نشانهشناسی الگوی سلبی و کادوری پاسخ میدهد. نتایج نشاندهندهی بازنمایی بیماری کرونا فراتر از یک امر طبیعی به عنوان یک پدیده اجتماعی است. در تحلیل بخشهایی از این برنامه مشخص شد که روایتگری از بیماری کرونا در قسمتهای گوناگون تغییر میکند و تصویرهای متفاوتی از تأثیرگذاری ویروس بر زندگی فردی و اجتماعی ارائه میشود.
COVID-19 as the most important event of the century has affected individual and social structures. This multifaceted phenomenon has, above all, highlighted the role of the media in responding to the audience's cognitive needs from the crisis. From this perspective, it is important to study the content of the media, including television, to clarify what signs and symbols are used to describe the new world problem.Using the perspectives of framing, representation, and the fact that television as an influential medium plays a role in shaping public opinion, the present study examines the implications of the "Mal Mal" television program, focusing on how the COVID-19 virus is represented.Finally, to the main question of the research, "What image of this new disease does the television program "Mal Mal"narrate to the audience?" responds using the semiotic method. The results show that the representation of disease is beyond the natural as a social phenomenon. In the analysis of parts of this program, it was found that the narrative of disease changes in different parts and different images of the impact of the virus on individual and social life are presented.
خلاصه ماشینی:
پرسش اصلي اين است که در محتواي برنامه تلويزيوني «مل مل » چه تصويري از ويروس کرونا بازگو ميشود؟ با توجه به اهميت چارچوب هاي رسانه در جذب مخاطب به مسئله اي خاص و از طرفي خطر شيوع بالاي کوويد١٩، هدف اين پژوهش ، نشانه شناسي يک برنامه کودک تعيين شده است .
از سوي ديگر، برنامه «مل مل » به شيوه روايت گويي ساده از واقعيت ، رخدادهاي جامعه را نمايش ميدهد که در پس اين روايتگري، معاني و نشانه هاي پيچيده اي از روابط زباني، اجتماعي و طبيعي نهفته است که نياز به تحليل و بررسي دارد.
آنچه در معناي صريح گفت وگوهاي اين برنامه درباره کوويد١٩ آگاهي و افزايش اطلاعات مخاطب از آن تلقي ميشود، در لايه ضمني چگونه يک مسئله نوظهور را نشان ميدهد؟ مرور پيشينۀ پژوهش با توجه به بررسيهايي که نگارندگان انجام داده اند، پژوهشي که به طور مشخص به بازنمايي بيماري کرونا در برنامه هاي تلويزيوني کودک پرداخته باشد، يافت نشد، اما پژوهش هاي مشابهي وجود دارد که به نوعي با موضوع اين پژوهش در ارتباط است .
دليل اشاره به اين مطالعه در اينجا بهره گيري از نتيجه آن است که بيان شده بحران کوويد ١٩ بر حوزه هاي خانواده ، آموزش ، روابط کار و برخي از گروه ها مانند زنان ، کودکان و مهاجران بيشترين پيامد را داشته است ، اما پژوهشگر به صورت موردي تأثيرات اجتماعي بحران کرونا بر روي گروه ها از جمله کودکان متمرکز نميشود که ضروري به نظر ميرسد بحث تأثير بيماري کرونا بر ابعاد گوناگون زندگي گروه ها جزيتر ديده ميشد.