چکیده:
هدف از این پژوهش تاثیر مدیریت استعداد برارتقاء عملکرد شغلی معلمان زن و مرد تربیت بدنی استان آذربایجان شرقی بود. روش تحقیق بر مبنای هدف از نوع کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع تحلیلی بوده که به شکل میدانی اجرا شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه معلمان تربیت بدنی استان آذربایجان شرقی به تعداد (1312نفر) بود. نمونه آماری این پژوهش براساس جدول مورگان به صورت تصادفی خوشهای چند مرحلهای 298 نفر تعیین شد. ابزار تحقیق شامل پرسشنامههای مدیریت استعداد (2012) و عملکرد شغلی بیرن و همکاران (2005) و کونوی (1999) که پس ازاعتبار یابی بین آزمودنیها توزیع شد. نتایج نشان داد که بین مدیریت استعداد با عملکرد شغلی معلمان و همچنین بین مولفههای جذب استعدادها، ارزیابی و کشف استعدادها، توسعه و آموزش استعدادها و حفظ استعدادها با عملکرد شغلی معلمان رابطه مثبت معنیداری وجود دارد (05/0>p). 38 درصد از واریانس عملکرد شغلی معلمان توسط متغیرهای جذب استعدادها، ارزیابی و کشف استعدادها، توسعه و آموزش استعدادها و حفظ استعدادها تبیین میشود.
The purpose of this study was To investigate th the relationship between Talent Management and Improving the Job Performance of Male and Female Physical Education Teachers in East Azerbaijan Province. The present research had a practical purpose, and in terms of method was correlational. The statistical population included all physical educational teachers of East- Azerbaijan province (1312 teachers) who were working during 2020-2021 in this administration. Among them 298 teachers were selected randomly through Krejcie and Morgan table as the sample. The research instruments were talent management questionnaire of Ahmadi et al (2013) and professional performance questionnaire of Byern et al (2005) and Konovy (1999). The data was analyzed in descriptive and analytic levels through Spss and Amos softwares, which central and dispersion indexes were used for descriptive level and multiple regression and structural equations were used for analytical level. The results showed that talent management (talent acquisition, talent assessment and discovery, talent development and training and talent retention) has a positive and significant role in the the job performance of physical education teachers in East Azerbaijan province (p <0/05). 38% of the variance in teachers' job performance is explained by the variables of talent acquisition, talent evaluation and discovery, talent development and training, and talent retention.
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان داد که بين مديريت استعداد با عملکرد شغلي معلمان و همچنين بين مؤلفه هاي جذب استعدادها، ارزيابي و کشف استعدادها، توسعه و آموزش استعدادها و حفظ استعدادها با عملکرد شغلي معلمان رابطه مثبت معنيداري وجود دارد (٠٠٥ واژه هاي کليدي: .
ابعاد مديريت استعداد از ديدگاه اوهلي٣ (٢٠٠٧) عبارت است از: ١-جذب و استخدام نيروي مستعد: سازمان بايد بر روي چه افرادي سرمايه گذاري کند؟ چگونه بايد براي کارمنديابي و استخدام در پست هاي تعيين شده برنامه ريزي کرد؟ براي توسعه سازماني چه نوع استعدادهايي مورد نياز است ؟ اين پرسش ها تنها بخشي از پرسش هايي است که در يک سازمان هنگام ترسيم مسير وجود دارد (صيادي و همکاران ،١٣٩١).
جدول (٣): نتايج آزمون همبستگي پيرسون براي بررسي روابط متغيرها (٢٩٨=n) (رجوع شود به تصویر صفحه) جهت بررسي رابطه مؤلفه هاي مديريت استعداد بر عملکرد شغلي معلمان ، از رگرسيون خطي چندگانه همزمان استفاده شده است .
Investigating the Relationship between Talent Management and Improving the Job Performance of Male and Female Physical Education Teachers in East Azerbaijan Province.
R2 Janani H 3 Barghi Mogadam J 4 Abstract The purpose of this study was To investigate th the relationship between Talent Management and Improving the Job Performance of Male and Female Physical Education Teachers in East Azerbaijan Province.
The results showed that talent management (talent acquisition, talent assessment and discovery, talent development and training and talent retention) has a positive and significant role in the the job performance of physical education teachers in East Azerbaijan province (p >0/05).
Keywords: job Performance,Talent Management, physical educational teachers.