چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی بر مهارت خواندن و نوشتن در دانش آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری انجام شد. روش پژوهش: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری دانشآموزان مبتلا به اختلالات یادگیری مقطع ابتدایی شهر اردبیل (98-97) بود. روش نمونهگیری در دسترس بود که با استفاده از این روش تعداد 50 نفر انتخاب و به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش20 جلسه مداخله توانبخشی شناختی مبتنی بر مدل سلسله مراتبی سولبرگ و مایتر (2001) دریافت کردند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه خواندن و مهارت نوشتن کرمی و همکاران (1384) استفاده شد. برای تحلیل داده از آزمون تحلیل واریانس اندازههای تکراری و نرمافزار spss استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد آموزش توانبخشی شناختی به طور معناداری موجب کاهش میانگین نمرات اختلال خواندن (99/18=F، 001/0=P) و اختلال نوشتن (41/01=F، 001/0=P) در گروه آزمایش شده است و این تاثیر در مرحله پیگیری پایدار بود (05/0<P). نتیجهگیری: نتایج به دست آمده نشاندهنده تاثیر توانبخشی شناختی بر مهارتهای خواندن و نوشتن در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری بود، بر این اساس مراکز آموزشی برای کمک به بهبود مهارتهای خواندن و نوشتن در دانش آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری از توانبخشی شناختی استفاده شود.
Aim: This study aimed to assess the effectiveness of cognitive rehabilitation therapy on reading and writing skills among students with learning disorders. Methods: The research method was quasi-experimental with a pretest-posttest design with a follow-up and a control group. The statistical population of the study included the students of primary schools in Ardabil who had learning disorders (2018-2019). The convenience sampling method was used in this study, in which 50 people were selected using this method and were divided into experimental and control groups. The experimental group received 20 sessions of cognitive rehabilitation intervention based on the hierarchical model of Solberg and Mitter (2001). The reading and writing skills questionnaire of Karami et al. (2005) was used to collect the data. The repeated-measures analysis of variance (ANOVA) and SPSS software were used to analyze the data. Results: The findings indicated that cognitive rehabilitation training significantly reduced the mean of reading disorder sores (F = 18.99, P = 0.001) and writing disorder scores (F = 41.01, P = 0.001) in the experimental group. Also, this result was stable at the follow-up stage (P Conclusion: The obtained results are indicating the impact of cognitive rehabilitation therapy on reading and writing skills among students with learning disorders. Accordingly, it is better for educational centers to use cognitive rehabilitation therapy to assist the development of reading and writing skills among students with learning disorders.
خلاصه ماشینی:
یافتهها: نتایج نشان داد آموزش توانبخشی شناختی به طور معناداری موجب کاهش میانگین نمرات اختلال خواندن (99/18=F، 001/0=P) و اختلال نوشتن (41/01=F، 001/0=P) در گروه آزمایش شده است و این تاثیر در مرحله پیگیری پایدار بود (05/0 چکيده کليدواژه ها: اختلالات يادگيري، اختلال خواندن ، اختلال نوشتن ، توان بخشي شناختي مقدمه 2 اختلال يادگيري ١ به عنوان بزرگ ترين گروه کودکان استثنائي شناخته ميشوند (انجمن روان پزشکي آمريکا ، ٢٠١٥).
آيا توان بخشي شناختي بر مهارت خواندن و نوشتن در دانش آموزان مبتلا به اختلالات يادگيري در مرحله پس آزمون مؤثر است ؟ ٢.
آيا توان بخشي شناختي بر مهارت خواندن و نوشتن در دانش آموزان مبتلا به اختلالات يادگيري در مرحله پيگيري پايدار است ؟ روش پژوهش روش پژوهش ، شـبه آزمايشـي بود و از طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل اسـتفاده شـد.
نتایج به دست آمده از این پژوهش همراستا با نتایج تحقیقات عبدالقادری و همکاران (۱۳۹۶)» کاکاوند و همکاران (۱۳۹۶)» امراللهی بیوکی و خانزاده (۱۳۹۶)» رادفرء نجاتی و فتجآبادی (۱۳۹۵)» عبا سی (۱۳۹۴) آجودانی (۱۳۹۲) و نوو و برزنیتز (۲۰۱۷) است که در تحقیقات خود نشان دادند توانبخشی شناختی موجب بهبود مهارت خواندن در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری شده است.
*** پرسشنامه تنظيم هيجان (به تصویر صفحه رجوع شود) The effectiveness of cognitive rehabilitation therapy on reading and writing skills among students with learning disorders Vahid.
Taklavi 4 / / / / Abstract Aim: This study aimed to assess the effectiveness of cognitive rehabilitation therapy on reading and writing skills among students with learning disorders.