چکیده:
هدف: هدف این پژوهش، اعتبار سنجی الگویی برای تحقق و بالندگی عشق و نقش آن در تربیت عاطفی از منظر فیلسوفان اگزیستانسیالیسم و نقد آن بر مبنای آرای اندیشمندان مسلمان برای سند تحول در نظام آموزش و پرورش است. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر، آمیخته است که در بخش اول با استفاده از سندکاوی به استخراج عاملها و مولفههای مرتبط با موضوع پژوهش در آثار فیلسوفان اگزیستانسیالیسم پرداخته و در مرحله دوم با استفاده از روش دلفی، با 10 نفر از خبرگان عرصه تربیتی مصاحبه به عمل آمد و نظرات آنها در خصوص شاخصهای استخراج شده در طراحی و اعتبار سنجی الگوی تحقق و بالندگی عشق و نقش آن در تربیت عاطفی از منظر فلسفه اگزیستانسیالیسم و و اندیشمندان مسلمان گردآوری شد. یافتهها: بر اساس مدل استخراج شده، عوامل عشق مسیحی (الهی)، وظیفه محوری، نفی عشق طبیعی، نفی خودپرستی، عشق به دیگری.، عشق الهی، وحدت وجودی، آگاهی، نادیده گرفتن ظواهر اغفال کننده، بیرون آمدن از خود، عشق به نمود خدا در دیگری در قالب پرسشنامه و در چندین مرحله مورد ارزیابی خبرگان قرار گرفت. نتیجهگیری: نتایج تحلیل فازی نشان داد که؛ با توجه به آنکه اختلاف میانگینها بیش از 2/0 است، یکبار دیگرمراحل توزیع پرسشنامه و میانگین نظرات خبرگان محاسبه شد و از آنجاییکه اختلاف میانگین پرسشنامه سوم و چهارم به زیر 2/0 رسیده بود؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که اجماع خوبی بین نظر خبرگان وجود دارد و نتایج 4 مرحله انجام فرآیند دلفی فازی اطمینان دقت و صحت نتایج را به اثبات میرساند.
The purpose of this study is to validate a model for the realization and growth of love and its role in emotional education from the perspective of existentialist philosophers and its critique based on the views of Muslim thinkers for the document of change in the education system. The method of this research is mixed. In the first part, using document mining, factors and factors related to the subject of research are extracted in the works of existentialist philosophers. Interviews were conducted and their views on the indicators extracted in the design and validation of the model of realization and maturity of love and its role in emotional education from the perspective of existentialism philosophy and Muslim thinkers were collected. According to the extracted model, the factors of Christian (divine) love, pivotal task, negation of natural love, negation of selfishness, love of another., Divine love, existential unity, consciousness, ignoring deceptive appearances, coming out of oneself, love of God In another, it was evaluated by experts in the form of a questionnaire in several stages. The results of fuzzy analysis showed that; Considering that the difference between the means is more than 0.2, once again the distribution stages of the questionnaire and the average of the experts' opinions are calculated. And the results of 4 stages of fuzzy Delphi process prove the accuracy of the results.
خلاصه ماشینی:
١- عشق الهي ٢- وحدت وجودي ٣- آگاهي ٤- ناديده گرفتن ظواهر اغفال کننده ٥- بيرون آمدن از خود ٦- عشق به نمودخدا در ديگري مولفه هاي ارائه شده براي عشق در نظر عرفا و شاعرا و انديشمندان مسلمان نيز نشات گرفته از خداي واحد و باري تعالي است .
از آنجايي که آگاهي عنصري اساسي در دوره جديد است و افراد صرف تکليف و وظيفه را منبعي براي شناخت و آشنايي با موضوعات قلمداد نمي کنند، عنصري اساسي بود که از انديشمندان اسلامي گرفتيم و به الگوي مورد نظر اضافه کرديم و اين آگاهي از آنجايي که با خود شناخت و معرفت را به همراه مي آورد، وحدت با منبع وجودي الهي که صادر کننده عشق است را هم به الگوي مورد نظر اضافه کرديم و بر اين اساس الگوي مورد نظر را مورد پالايش قرار داديم ؛ پس ، اگر تربيت عاطفي را دست يابي به دانشي بهتر از احساسات خود، شناخت احساسات ديگران ، اصلاح نواقص احساسي، پرورش دادن مهارت هايي در جهت تنظيم احساسات خود،بالا بردن آستانه تحمل خود در مقابل ناکامي، پيش بيني اثرات نامطلوب و مضر احاسات منفي، پرورش دادن توانايي ايجاد عواطف مثبت ، اتخاذ رويکردي مثبت انديش در مقابل زندگي و در نهايت ياد گرفتن سيال بودن و جريان پيدا کردن در زندگي بدانيم ، اين عشق به ديگري است که اين امکان را براي تربيت عاطفي فراهم مي کند .
Imani Naeini / / / Abstract Aim: This research aimed to validate a pattern for the realization and growth of love and its role in emotional nurturing from the perspective of existentialism philosophers and its review based on the opinions of Muslim philosophers for the document of transformation in the education system.
Finally, the opinions of experts were collected from the perspective of existentialism philosophy and Muslim philosophers regarding the indicators extracted in the design and validation of the pattern of realization and growth of love and its role in emotional nurturing.