چکیده:
هدف: هدف این پژوهش، تدوین مدل ساختاری رابطه سبک شناختی و خلاقیت هیجانی با نقش میانجی شایستگی هیجانی-اجتماعی در دانشآموزان دختر دوره دوم دبیرستانی بود. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر توصیفی و طرح پژوهش همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعهآماری این پژوهش تمام دانشآموزان دختر پایه یازدهم دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 98-97 در شهر تهران بودند که از بین آنها، 460 نفر بهروش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه خلاقیت هیجانی آوریل (1999)، پرسشنامه سبکهای شناختی ویتکین و همکاران (1977)، و پرسشنامه شایستگی هیجانی-اجتماعی زو و جی (2012) جمعآوری شد. جهت تحلیل دادههای پژوهش از ضریب همبستگیپیرسون و مدلمعادلات ساختاری و نرمافزارهایSPSS.22 و AMOS.22 استفادهشد. سطح معناداری در این پژوهش 05/0 در نظر گرفته شد. یافتهها: نتایج نشان داد که ضریب مسیر بین شایستگی هیجانیاجتماعی با خلاقیتهیجانی (01/0>p، 55/0=(β مثبتومعنادار بود. نتایج نشان داد شایستگی هیجانی-اجتماعی، رابطه بین سبک شناختی با خلاقیت هیجانی را میانجیگری کرد (001/0>p، 22/0=(β . نتیجهگیری: شایستگی هیجانی-اجتماعی در رابطه بین سبکهای شناختی و خلاقیت هیجانی نقش میانجی ایفا میکنند. نتایج این پژوهش میتواند برای متخصصان حیطههای روانشناسی، تعلیموتربیت و اداره آموزشوپرورش مفید باشد.
Aim: The aim of this study was to determine the fit of the structural model of deterministic thinking and cognitive style and students' emotional creativity with the mediating role of creativity self-efficacy and emotional-social competence. Methods: The present research method was descriptive and the correlation research design was structural equation model. The statistical population of this study was all 11th grade female students in the second year of high school in the academic year of 2018-19 in Tehran, from which 460 people were selected by cluster random sampling. 5 districts were randomly selected from the districts of Tehran. Data were collected using the April (1999) Emotional Creativity Questionnaire, and Social Emotional Competence Questionnaire Zhu and Ji (2012) were collected. Pearson correlation coefficient and structural equation model and SPSS.22 and AMOS.22 software were used to analyze the research data. Significance level in this study was considered 0.05. Results: The results showed that the path coefficient between social emotional competency and emotional creativity (β=0.55, p<0.001) was positive and significant, and the results showed that social-emotional competency mediated the relationship between cognitive style and emotional creativity (β=0.22, p<0.001). Conclusion: Socio-emotional competency plays a mediating role in the relationship between cognitive styles and emotional creativity. The results of this study can be useful for specialists in the fields of psychology, education and education department.
خلاصه ماشینی:
بر اساس بررسيهاي که صورت پذيرفته ، پژوهش جامعي که رابطه متغيرهاي خلاقيت هيجاني را با تفکر قطعي نگر و سبک هاي شناختي با نقش واسطه اي خودکارآمدي خلاقيت و شايستگي هيجاني- اجتماعي مشخص کند، انجام نشده بود.
جهت نتيجه گيري از زواياي ديگر و تبيين يافته هاي پژوهش حاضر، مبني بر اينکه شايستگي هيجاني - اجتماعي دانش آموزان در رابطه بين سبک شناختي و خلاقيت هيجاني نقش ميانجي دارد، ميتوان بيان داشت که حس خودمختاري و کارآيي با خودآگاهي (مثل شناخت نقاط قوت و ضعف خود)، مديريت خود (به عنوان مثال انگيزه دادن به خود) و تصميم گيري مسئولانه (انتخاب سازنده ) مرتبط است (دميترويچ و همکاران ، ٢٠١٧).
بر اساس يافته هاي اين پژوهش ميتوان گفت شايستگي هيجاني- اجتماعي در رابطه بين سبک هاي شناختي و خلاقيت هيجاني نقش ميانجي ايفا ميکنند.
*** شکلهاي نهفته مربوط به سبک هاي شناختي بخش اول (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) بخش دوم (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) Developing a Structural Model of the Relationship between Cognitive Style and Emotional Creativity with the Mediating Role of Emotional-Social Competence of Adolescent Girls Homeira.
Shariat bagheri3 / / / Abstract Aim: The aim of this study was to determine the fit of the structural model of deterministic thinking and cognitive style and students' emotional creativity with the mediating role of creativity self-efficacy and emotional-social competence.