چکیده:
The state of the world's environment reveals the fact that in recent decades, due to human activities and increasing consumerism, Earth has suffered irreparable damage and the world is witnessing unprecedented growth in environmental degradation, just as consumers activities can lead to deteriorating environmental conditions. The environmentally conscious behaviors such as green purchase behavior, can be agents of change, motivation and attention to the environment. The purpose of this research is to develop a model for implementing green purchase behavior that recognizes the dimensions of this behavior to determine the effective factors, operational strategies, and consequences of its implementation. The overall approach is qualitative and Grounded Theory has been done. Using purpose foul and snowball sampling methods, semi-structured interviews were conducted with 13 experts from the field of business researchers and environmental activists. The results of data coding led to the identification of 448 initial codes which finally cited the approach Systematic in the given data theory, paradigm model show that causal categories (environmental belief, health concern, green attitude, mental norm) , causal categories (green purchase behavior) , background categories (economic indicators, government support for capital Eco-friendly investments, the country's environmental policies, the impact of green consumption culture) , interventionist category (distribution of green products, financial and economic constraints of households and promotion, encouragement to green purchase) , strategies (Indian market strategies, prices, innovation) , and the consequence (at the macro-level including increasing the level of health in society, development, and growth of organizational performance and promoting green lifestyle and at the micro-level including preference to buy environmentally friendly products and increase the repetition of purchases behavior) Impact on the implementation of green purchases behavior.
وضعیت محیطزیست نشاندهنده این واقعیت است که در چند دهه اخیر به خاطر
فعالیتهای بشر و افزایش مصرف گرايی، کره زمین متحمل صدمات جبران ناپذیری
شده و جهان شاهد رشد بی سابقه ای در زوال محیط زیست است، همانطور که
فعالیت های مصرفی مصرف کنندگان میتوانند منجر به وخامت وضعیت محیطزیست
گردند، از سوی دیگر رفتارهای اگاهانه زیست محیطی مانند رفتار خرید سبز، میتوانند
عامل تحول، انگیزه و توجه به محیط زیست شوند. هدف پژوهش حاضر توسعه مدل
پیاده سازی رفتار خرید سبز می باشد که با شناخت ابعاد این رفتار به تعیین عوامل
تاثیرگذار، استراتژی های عملیاتی و پیامدهای اجرای ان می پردازد. پژوهش حاضر با
رویکرد کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد از طریق نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی
و مصاحبه نیمه ساختاریافته با 13 نفر از پژوهشگران بازرگانی و فعالان محیطزیست
صورت گرفته است، نتایج کدگذاری دادهها به شناسایی 448 کد اولیه منجر شد که
درنهایت با استناد به رهیافت سیستماتیک در نظریه داده بنیاد، الگوی پارادایمی شامل
مقولههای علی )باور زیستمحیطی، دغدغه سلامتی، نگرش سبز، هنجار ذهنی(،
پدیده محوری )رفتار خرید سبز(، مقوله زمینه ای )شاخصهای اقتصادی کشور، حمایت
دولت از سرمایهگذاریهای سازگار با محیطزیست، سیاستهای زیست محیطی کشور
و تاثیر فرهنگ مصرف سبز(، مقوله مداخلهگر )توزیع محصول سبز، محدودیت مالی
و اقتصادی خانوارها و ترفیع و تشویق برای خرید سبز(، راهبردها )استراتژیهای
بخشبندی بازار، قیمت گذاری و نواوری( و مقوله پیامدها )افزایش سطح سلامتی در
جامعه، توسعه و رشد عملکرد سازمان، ترویج سبک زندگی سبز، ترجیح خرید
محصولات دوستدار محیط زیست و افزایش تکرار خرید سبز( میباشد که بر پیاده سازی
رفتار خرید سبز تاثیرگذارند.