چکیده:
زمینه و هدف: سیمیندخت وحیدی از شاعران انقلاب اسلامی است که در قالبهای مختلف، طبع آزمایی کرده است. در این مقاله با رویکرد سبک شناسی مجموعه اشعار وی در سه سطح زبانی، ادبی و فکری بررسی شده است.
روش مطالعه: مقاله با مطالعات کتابخانه ای انجام شده و به روش توصیفی- تحلیلی با انتخاب نمونه های شعری نوشته شده است. جامعۀ آماری تحقیق، «دیوان اشعار» شاعر میباشد.
یافته ها: اشعار وحیدی در سطح زبانی، در موسیقی بیرونی و کناری، مطابق با عروض و قافیۀ متداول شعر فارسی است؛ فقط در مواردی در مثنوی، همسو با تحولات وزنی مثنوی بعد از انقلاب، از اوزان بلند استفاده کرده است. در موسیقی درونی، آرایۀ تکرار پربسامد است که شاخصۀ سبکی آن در تکرار واژه و واج آرایی است.آمیختگی زبان سادۀ نزدیک به زبان گفتاری با لحن عاطفی، صمیمت گفتار، جمله های ساده و کوتاه، زبان وی را در سطح لغوی و نحوی به زبان زنانه نزدیک کرده است. در سطح ادبی تشبیه مفصّل، اضافۀ تشبیهی و تشخیص، پربسامد است. در سطح فکری محتوای اشعار شامل مضامین پایداری با توصیف جنگ، وصف شهید، رزمندگان، بسیجیان، مسلمانان جهان و مضامین دینی بصورت سوگ سروده و منقبت ائمۀ معصومین است. این دو مضمون شاخصۀ سبک فکری شاعر است.
نتیجه گیری: وحیدی شاعری متعهد به آرمانهای انقلاب و دفاع مقدس است که با زبانی ساده، لحن عاطفی و صمیمت گفتاری، جمله های کوتاه، واژه های عاری از تکلف متناسب با زبان زنانه، با کلامی آمیخته با انواع آرایه های ادبی، با تغیر محتوای قالبهای کلاسیک در سبک فکری پایداری، مذهبی، عرفانی شعر سروده است. در موضوع عرفانی به هبوط انسان، توصیه به عدم دلبستگی به جهان و نکوهش دنیاگرایی و نفس اماره پرداخته است. در موضوع اجتماعی منتقد جامعۀ مردسالار است و مقام زن و مادر را ستایش کرده است.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: Simindokht Vahidi is one of the poets of the Islamic Revolution who has experimented with nature in various formats.
METHODOLOGY: The article has been done with library studies and has been written in a descriptive-analytical method by selecting poetry samples. The statistical population of the research is the book "Poetry Divan" by the poet.
FINDINGS: Vahidi's poems at the linguistic level, in external and lateral music, are in accordance with the common prosody and rhyme of Persian poetry. Only in some cases in Masnavi, in line with the weight changes of Masnavi after the revolution, it has used high weights. With his emotional tone, intimacy of speech, simple and short sentences, he has brought his language closer to the feminine language on a lexical and syntactic level. At the literary level, detailed similes, metaphorical addition, and discernment are more common than imaginary. At the intellectual level, the content of his poems includes the themes of stability by describing war, calling for stability, describing martyrs, warriors, Basijis, Muslims of the world, and religious themes in the form of mourning and mourning for the Imams. These two themes are characteristic of the poet's intellectual style.
CONCLUSION: Vahidi is a poet committed to the ideals of revolution and holy defense, who with simple language, emotional tone and intimacy of speech, short sentences, words free from the proportion of feminine language, with words mixed with various literary arrays, by changing the content of classical forms in the intellectual style of stability, religious, mystical poetry has been written. In the mystical subject of the descent of man, he advises not to be attached to the world and condemns secularism and egoism. On social issues, he is a critic of a patriarchal society and has praised the status of women and mothers.
خلاصه ماشینی:
بررسي سبک شناسي اشعار سيميندخت وحيدي اکرم جهانگيريان ، منيژه فلاحي *، رضا فهيمي گروه زبان و ادبيات فارسي، دانشکده علوم انساني، واحد ساوه ، دانشگاه آزاد اسلامي، ساوه ، ايران .
نتيجه گيري: وحيدي شاعري متعهد به آرمانهاي انقلاب و دفاع مقدس است که با زباني ساده ، لحن عاطفي و صميمت گفتاري، جمله هاي کوتاه ، واژه هاي عاري از تکلف متناسب با زبان زنانه ، با کلامي آميخته با انواع آرايه هاي ادبي، با تغير محتواي قالبهاي کلاسيک در سبک فکري پايداري، مذهبي، عرفاني شعر سروده است .
Fahimi Department of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities, Saveh Branch, Islamic Azad University, Saveh, Iran.
اندوه و نااميدي نيز در شعر او بسامد دارد؛ البته در کليت سبک فکري، وحيدي شاعر شادي است و خود را در پناه خدا ميبيند (همان : ٤٩) و نگاه زيبابين به جهان دارد.
در سطح فکري، تحولات سبکي بعد از انقلاب اسلامي که در قالبهاي شعر فارسي رخ داد در محتواي شعرش ديده ميشود؛ از غزل و مثنوي براي اشعار ديني و پايداري استفاده کرده است .
Introducing the authors Akram Jahangirian: PhD Student, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities, Saveh Branch, Islamic Azad University, Saveh, Iran.
com) Manijeh Fallahi: Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities, Saveh Branch, Islamic Azad University, Saveh, Iran.
ir : Responsible author) Reza Fahimi: Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities, Saveh Branch, Islamic Azad University, Saveh, Iran.