چکیده:
هدف: هدف این پژوهش شناس بررسی وضعیت موجود آموزش بهداشت روانی در برنامه های درسی دوره متوسطه اول بود.روش شناسی: روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی؛ برحسب نوع داده، کیفی از نوع اکتشافی و برحسب زمان گرداوری داده، توصیفی بود. در این پژوهش گردآوری دادهها با روش کتابخانهای و از روش تحلیل محتوا برای بررسی وضعیت موجود محتوای کتب درسی هدیه های آسمانی، علوم تجربی و تفکر و سبک زندگی در چهار بعد بهداشت روان یعنی سلامت جسمی و رفتاری، اضطراب و روحیات فردی، کنش ورزی اجتماعی، افسردگی و ناامیدی استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که برنامه درسی دوره متوسطه اول از نظر آموزش بهداشت روان در دروس مورد بررسی وضعیت مناسبی نداشت.نتیجه گیری: بهداشت روانی برابر با سلامت بدنی، روانی، اجتماعی، خشنودی و شاد زیستن می باشد که در آن دانش آموزان قادرند توانایی های خود را شکوفا ساخته، با فشار های روانی روزمره مواجه شده و بر آنها فایق شوند.
Purpose: The aim of this researcher was to investigate the current status of mental health education in the curricula of the first secondary school. Methodology: Research method in terms of purpose, applied; In terms of data type, the quality was exploratory and in terms of data collection time was descriptive. In this study, data collection by library method and content analysis method to examine the current status of textbook content in heavenly gifts, experimental sciences and thinking and lifestyle in four dimensions of mental health, namely physical and behavioral health, anxiety and personal mood, action Social exercise, depression and despair were used. Results: The results showed that the curriculum of the first secondary school was not in a good condition in terms of mental health education in the studied subjects. Conclusion: Mental health is equal to physical, mental, social, contentment and happy living in which students are able to develop their abilities, face daily psychological pressures and overcome them.
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش گردآوري داده ها با روش کتابخانه اي و از روش تحليل محتوا براي بررسي وضعيت موجود محتواي کتب درسي هديه هاي آسماني، علوم تجربي و تفکر و سبک زندگي در چهار بعد بهداشت روان يعني سلامت جسمي و رفتاري، اضطراب و روحيات فردي، کنش ورزي اجتماعي، افسردگي و نااميدي استفاده شد.
آموزش و پرورش بايد ضمن تربيت دانش آموزان و آماده سازي آنان براي پذيرش مسئوليت هاي آينده ، اقدام به پرورش سلامت عاطفي و اجتماعي هماهنگ با باورها و ارزشهاي فرهنگي ، اجتماعي، خانوادگي ، ديني و تاريخي نمايد تا از طريق تحقق استقلال فردي ، هويت او را که در اين دوران در حال شکل گيري است ، در جهت رسيدن به کمال رهنمون سازد.
جهت بررسي وضعيت عوامل موثر بر برنامه درسي بهداشت روان در دوره اول متوسطه ، از روش تحليل محتوا براي بررسي وضعيت موجود محتواي کتب درسي هديه هاي آسماني، علوم تجربي و تفکر و سبک زندگي در چهار بعد بهداشت روان يعني سلامت جسمي و رفتاري، اضطراب و روحيات فردي، کنش ورزي 1 Bland، Bergquist١ Bland، Bergquist٢ اجتماعي، افسردگي و نااميدي استفاده شد.
بحث و نتيجه گيري هدف اين پژوهش شناس بررسي وضعيت موجود آموزش بهداشت رواني در برنامه هاي درسي دوره متوسطه اول بود.
Vallejo C, Winkler W, Spikings R, Luzieux L, Heller F, Bussy F.
Keywords: Mental Health, Curriculum, First High School 1 PhD Student in Curriculum Planning, Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Arak, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Arak, Iran (Corresponding Author).
ir 3 Professor, Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Arak, Iran.