چکیده:
هدف: تحقیق حاضر با هدف توسعه مدل نگرش کارآفرینانه در بخش دولتی می باشد.روش: تحقیق حاضر از نظر هدف بنیادی و رویکرد کاربردی دارد و روش تحقیق آمیخته است و برای شناسایی شاخص های نگرش کارآفرینانه از الگوی تحلیل محتوا (کیفی) استفاده شد، و روابط بین متغییرهای تحقیق و ارزش آنرا از روش معادلات ساختاری بدست آمد. جامعه آماری بخش کیفی شامل خبرگان و اساتید دانشگاه در حوزه کارآفرینی دولتی در ایران می باشند و روش نمونه گیری در این تحقیق از نوع روش نمونه گیری گلوله برفی می باشد، بدین صورت که جمع آوری داده تا رسیدن به نقطه اشباع ادامه پیدا کرد که تعداد آن 18 نفر می باشند و همچنین جامعه آماری در بخش کمی شامل مدیران و کارکنان سازمان های آموزش و پرورش کشور می باشند و روش نمونه گیری در این بخش از نوع تصادفی ساده می باشد که تعداد حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 313 نفر می باشد. روش و ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی بصورت مصاحبه نیمه ساختار و در بخش کمی بصورت پرسشنامه محقق ساخته می باشد. با استفاده از نرم افزار لیزرل مدل تحقیق سنجش و برازش شد.یافته ها: نتایج نشان داد که مدل تحقیق برای ضرایب تی بالای 96/1± تا 58/2± در سطح 05/0 معنی دار می باشند و ضرایب تی بالاتر از 58/2± در سطح 01/0 معنی دار هستند. ضرایب مسیر و واریانس تبیین شده متغیرهای تحقیق و شاخص های برازش بدست آمده برای مدل آزمون شده نشان می دهد که شاخص RMSEA در مدل برآورد شده با میزان ۰۶۴/0 از سطح قابل قبولی برخوردار بوده و دیگر شاخص برازش مانند CFI، GFI، NFI، و AGFI به ترتیب برابر با 97/0، ۹۴/0، ۹۵/0 و ۹۲/0 همگی در سطح مناسبی هستند.نتیجه گیری: بنابراین مشخصه های نکویی برازش نشان میدهد دادههای این پژوهش با ساختار عاملی این مدل برازش مناسبی دارد.
Purpose: The purpose of this research is to develop an entrepreneurial attitude model in the public sector.Methodology: The current research has a fundamental purpose and a practical approach, and the research method is mixed, and to identify the indicators of entrepreneurial attitude, the content analysis model (qualitative) was used, and the relationships between the research variables and their value were obtained from the structural equation method. The statistical population of the qualitative section includes experts and university professors in the field of government entrepreneurship in Iran, and the sampling method in this research is a snowball sampling method, so that the data collection continued until reaching the saturation point, where the number There are 18 people and also the statistical population in the quantitative part includes managers of government entrepreneurship in Iran and the sampling method in this part is of simple random type, the number of sample size is 313 people according to Morgan's table. The method and tools of data collection in the qualitative part are semi-structured interviews and in the quantitative part are researcher-made questionnaires. The research model was measured and fitted using Lisrel software.Findings: The results showed that the research model for t-coefficients above ±1.96 to ±2.58 are significant at the 0.05 level and t-coefficients above ±2.58 are significant at the 0.01 level. The path coefficients and the explained variance of the research variables and the fit indices obtained for the tested model show that the RMSEA index in the estimated model has an acceptable level with a rate of 0.064 and other fit indices such as CFI, GFI, NFI, and AGFI are respectively equal to 0.97, 0.94, 0.95 and 0.92, they are all at a suitable level.Conclusion: Therefore, the characteristics of the goodness of fit show that the data of this research has a good fit with the factor structure of this model..
خلاصه ماشینی:
جامعه آماري بخش کيفي شامل خبرگان و اساتيد دانشگاه در حوزه کارآفريني دولتي در ايران بودند و روش نمونه گيري در اين تحقيق از نوع روش نمونه گيري گلوله برفي بود، بدين صورت که جمع آوري داده تا رسيدن به نقطه اشباع ادامه پيدا کرد که تعداد آن ١٨ نفر بودند و همچنين جامعه آماري در بخش کمي شامل مديران و کارکنان سازمان هاي آموزش و پرورش کشور بودند و روش نمونه گيري در اين بخش از نوع تصادفي ساده بود که تعداد حجم نمونه بر اساس جدول مورگان ٣١٣ نفر بود .
ايجاد ارتباط بين مقوله هاي مختلف شناسايي شده را در قالب مدل پارادايم در شکل (١) نمايش داده شده است : ٢٦٦ / مداخله گر: / ارتباط نزديک با مراجعه کننده شرايط علي: رضايت عمومي از عملکرد سازمان ها گردآوري اطلاعات هوشمند بهره وري منابع / / پيامدها: راهبردها اختصاص بودجه / مقوله هاي محوري: اشتغال همکاري تيمي محيط رقابتي عملکرد بهينه مهارت در بخش خدمات همکاري سازماني سازمان کارافريني سازماني خود کارآمدي نظارت و کنترل خلق ارزش از طريق شبکه روابط شخصي ميان کارکنان / زمينه : بستر پديده شرايط محيطي با ثبات مخاطره پذيري شکل ١: کدگذاري محوري بر اساس مدل پاردايمي تحقيق به منظور تعيين اعتبار متغيرهاي شرايط علي، راهبردي، زمينه اي، محوري، مداخله گر و پيامدهي مدل از روش تحليل عاملي تأييدي استفاده شد.