چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل پیش بینی بازگشت سرمایه در آموزش و بهسازی منابع انسانی مبتنی بر مولفه های فرهنگ سازمانی و صلاحیت حرفه ای انجام شد.روش: روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده (کمی) بود. جامعۀ آماری، مدیران شهرداری شهر تهران بودند که با استفاده از فرمول کوکران و نمونهگیری تصادفی طبقهای، تعداد 315 نفر انتخاب شدند. گردآوری دادهها به دو روش اسنادی و میدانی (پرسشنامه استاندارد و محقق ساخته) انجام پذیرفت. در پژوهش حاضر ، به منظور تعیین روایی پرسشنامه از روایی ظاهری، محتوایی و سازه استفاده شد و برای تعیین پایایی، از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که همگی مورد تایید قرارگرفتند. برای تحلیل دادهها، از آزمونهای الگو یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار SMAR PLS و آزمون تی تک گروهی استفاده شد.یافته ها: بنابر یافته های پژوهش فرهنگ سازمانی و صلاحیت حرفه ای بر بازگشت سرمایه در آموزش و بهسازی منابع انسانی شهرداری تهران تاثیر داشت.نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش مولفههای فرهنگ سازمانی، صلاحیت حرفهای، به عنوان عوامل پیشبینی کننده بازگشت سرمایه در آموزش و بهسازی میباشند
Purpose: The present study aimed to provide a model for predicting return on investment in training and improvement of human resources based on the components of organizational culture and professional competence. Methodology: The research method was applied in terms of purpose and (quantitative) in terms of data type. The statistical population included the mayors of Tehran, who were selected using Cochran’s formula and stratified random sampling, 315 people. Data collection was done by two methods: documentary and field (standard and researcher-made questionnaire). In the present study, in order to determine the validity of the questionnaire, apparent, content and structural validity were used, and to determine the reliability, Cronbach’s alpha and combined reliability were used, which were all confirmed. To analyze the data, structural equation modeling tests using SMAR PLS software and one-group t-test were used. Result: According to the findings of organizational culture, research and professional competence for return on investment in education and human resource creation of Tehran Municipality is effective. Conclusion: The results showed that the components of organizational culture, professional competence, as predictors of return on investment in education and improvement
خلاصه ماشینی:
دلايل متعددي جهت محاسبه نرخ بازگشت سرمايه در آموزش وجود دارد که از جمله آنها مي توان به موارد ذيل اشاره کرد: مشخص کردن آيتم هاي سرمايه گذاري در آموزش ، توجه دادن مشتريان آموزش به مفهوم انتقال آموخته ها، تعيين سهم آموزش در توسعه منافع و درآمدهاي سازمان ، توجه به ضرورت ارائه گزارش به مديران ، تعيين جانمايي آموزش در مجموعه عناصر توليد، توسعه روش هاي نوآورانه و جسورانه در راستاي فرايند نيازآفريني و روش هاي آموزشي و دريافت بودجـه هاي توسعـه اي و آموزشـي (نوري، ١٣٩٠، به نقل از محمد پور زرندي و توي فرد، ١٣٩٣) بهسازي کارکنان در يک نگاه کلي، مجموعه فعاليت هاي سازمان يافته و برنامه ريزي شده است که از سوي سازمان ها طراحي ميشود تا براي اعضاي سازمان فرصت هاي آموختن مهارت هاي لازم رويارويي با تقاضاهاي شغلي کنوني و آينده را فراهم کند (ورنر و دسيمون ، ٢٠٠٦).
مولفه هاي شناسايي شده بعد از استفاده از ادبيات موجود تعداد متغير بعد مؤلفه گويه درگير شدن در کار ٥ فرهنگ سازگاري ٥ سازماني انطباق پذيري پذيري ٥ عوامل اثرگذار بر بازگشت سرمايه در آموزش و بهسازي منابع رسالت ٥ انساني صلاحيت شناختي ٥ صلاحيت صلاحيت عاطفي ٥ حرفه اي صلاحيت مهارتي ٥ طرح يا برنامه آموزشي ٤ جمع آوري داده ها ٣ جداسازي تاثيرات برنامه ٤ تبديل داده به ارزش 3 پولي فهرست هزينه هاي - مولفه هاي بازگشت سرمايه در آموزش و بهسازي منابع انساني 4 برنامه محاسبه نرخ بازگشت 3 سرمايه شناسايي مزاياي 4 نامحسوس گزارش نويسي ٤ 1 1 Denison 2 Faced Validity 3 Content Validity 4 Construct Validity 5 Maximum Shared Squared Variance (MSV) 6 Average Shared Squared Variance (ASV) جدول ٢.