چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل برند سازی کارآفرینانه با رویکرد اخلاق اجتماعی در شرکتهای آموزشی دانش بنیان انجامشد.روش: با توجه به هدف پژوهش، پژوهش حاضر با استفاده از روش دلفی فازی و در سه مرحله انجام شد. جامعه پژوهش حاضر را خبرگان صنعت بازاریابی و برند سازی تشکیل دادند. در این پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند استفادهشده و 20 نفر از خبرگان صنعت بازاریابی و برند سازی بهعنوان نمونه انتخاب گردیدند. برای گردآوری اطلاعات از مطالعات کتابخانهای (کتابها و مقالههای مرتبط) و پرسشنامه برای سنجش و اندازهگیری متغیرهای این پژوهش استفادهشد.یافته ها: نتایج پژوهش حاصل از پاسخهای 20 نفر از خبرگان بازاریابی و برند سازی این صنعت، نشان داد که اخلاق از مؤلفههای تأثیرگذار دربرند سازی کارآفرینانه در شرکتهای آموزشی دانشبنیان میباشد و شامل پروفایل مدیریت استراتژیک، پیشنیازهای فنی- اجرایی، پیشنیازهای کارآفرینانه سازمان، پیشنیازهای ذینفعان، محتوای ارزش برند، القائات برند، جنبههای فنی برند، مشارکت برند، ماهیت ذهنی برند، مدیریت برند، راهبردهای رقابتی، راهبردهای مدیریت اجرایی، رعایت اخلاق حرفهای، راهبردهای تبلیغات و پیشبرد فروش، زمینه حکمرانی عمومی، زمینه حکمرانی شرکتی، زمینه اجتماعی، زمینه فناورانه، زمینه اقتصادی، زمینه طبیعی، زمینه اخلاقی، پیامدهای مالی، پیامدهای رقابتی، پیامدهای مشتری، پیامدهای عملیاتی میباشد.نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش اخلاق اجتماعی و رعایت آن دربرند سازی کارآفرینانه شرکتهای آموزشی دانشبنیان تأثیرگذار است و به رشد کسب وکار، ایجاد اطمینان در مشتری، توسعه مشتریان وفادار، خلق تصویر ذهنی ارزشمند و اخلاقی از برند، حفظ مسائل زیستمحیطی و توسعه پایدار کمک مینماید.
Purpose: The present study aimed to provide an entrepreneurial branding model with a social ethics approach in knowledge-based educational companies. Methodology: According to the purpose of the study, the present study was performed using the fuzzy Delphi method in three stages. The present study population consisted of experts in marketing and branding industry. In this study, purposive sampling method was used and 20 experts in marketing and branding industry were selected as a sample. To collect information, library studies (related books and articles) and a questionnaire were used to measure the variables of this research. Results: The results of the research obtained from the responses of 20 marketing and branding experts in this industry, showed that ethics is one of the effective components in entrepreneurial branding in knowledge-based training companies and includes strategic management profiles, technical-executive prerequisites, entrepreneurial prerequisites, prerequisites Stakeholders, Brand Value Content, Brand Inductions, Brand Technical Aspects, Brand Participation, Brand Mental Nature, Brand Management, Competitive Strategies, Executive Management Strategies, Professional Ethics, Advertising and Sales Promotion Strategies, Public Governance, Corporate Governance, Social Background , Technological context, economic context, natural context, ethical context, financial implications, competitive implications, customer implications, operational implications. Conclusion: According to the findings of social ethics research and its observance is effective in entrepreneurial branding of knowledge-based educational companies and to business growth, customer confidence, loyal customer development, creating a valuable and ethical mental image of the brand, preserving environmental issues and Sustainable development helps
خلاصه ماشینی:
يافته ها: نتايج پژوهش حاصل از پاسخ هاي ٢٠ نفر از خبرگان بازاريابي و برند سازي اين صنعت ، نشان داد که اخلاق از مؤلفه هاي تأثيرگذار دربرند سازي کارآفرينانه در شرکت هاي آموزشي دانش بنيان ميباشد و شامل پروفايل مديريت استراتژيک ، پيش نيازهاي فني- اجرايي، پيش نيازهاي کارآفرينانه سازمان ، پيش نيازهاي ذينفعان ، محتواي ارزش برند، القائات برند، جنبه هاي فني برند، مشارکت برند، ماهيت ذهني برند، مديريت برند، راهبردهاي رقابتي، راهبردهاي مديريت اجرايي، رعايت اخلاق حرفه اي، راهبردهاي تبليغات و پيشبرد فروش ، زمينه حکمراني عمومي، زمينه حکمراني شرکتي، زمينه اجتماعي، زمينه فناورانه ، زمينه اقتصادي، زمينه طبيعي، زمينه اخلاقي، پيامدهاي مالي، پيامدهاي رقابتي، پيامدهاي مشتري، پيامدهاي عملياتي ميباشد.
نتيجه گيري: با توجه به يافته هاي پژوهش اخلاق اجتماعي و رعايت آن دربرند سازي کارآفرينانه شرکت هاي آموزشي دانش بنيان تأثيرگذار است و به رشد کسب وکار، ايجاد اطمينان در مشتري، توسعه مشتريان وفادار، خلق تصوير ذهني ارزشمند و اخلاقي از برند، حفظ مسائل زيست محيطي و توسعه پايدار کمک مينمايد.
and Cromie 3Ethical Responsibility 4 Castaldi 5 Chang Yu 6Fillis 7 Knowledge-Base Companies 8 Knowledge-Base Firms 9 Aaker, Joachimsthaler در حال حاضر اخلاق در بسياري از موضوعات تجاري همانند بازاريابي، تصميم گيري تجاري، رفتار سازماني، مصرف گرايي، بازار سهام ، منبع يابي و جهانيسازي موردبررسي قرارگرفته است و براي آن ها نيز مدل هايي ارائه شده است (فولر و تيان ١، ٢٠٠٦).