چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با شناسایی و ارزیابی مولفهای صلاحیت حرفهای اعضای هیئتعلمی انجام شد. روش: روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی برحسب نوع داده، ترکیبی بود. جامعۀ آماری در بخش کیفی پژوهش، شامل خبرگان آموزش عالی بود که شرط انتخاب آنها، داشتن حداقل مدرک دکتری و داشتن شغل اجرایی و آموزشی در زمینه منابع انسانی در دانشگاه های مختلف در طول خدمت آنها بود. برای تعیین نمونه ها از روش نمونه گیری غیر تصادفی هدفمند استفاده شد که 20 نفر به عنوان حجم نمونه، در نظر گرفته شد. جامعۀ آماری بخش کمی، شامل تمام اعضای هیئتعلمی دانشگاههای آزاد شهر تهران به تعداد 2953 نفر بودند که بر اساس فرمول کوکران و نوع نمونهگیری طبقهای و خوشهای، 360 نفر انتخاب شدند. از تکنیک دلفی و پرسشنامه سنجش برازش مدل استفاده شد. روایی و پایایی در بخش کیفی، با استفاده از معیارهای کیفیت (موثق بودن) سنجیده شد و مورد تایید قرار گرفت. در بخش کمی نیز از روایی صوری، محتوی و سازه برای سنجش روایی استفاده شد و برای پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد که همگی مورد تایید قرار گرفتند. روش تجزیه و تحلیل داده در پژوهش حاضر و در بخش کیفی، تکنیک دلفی بود. در بخش کمی نیز، از مدلسازی معادلات ساختاری (تحلیل عاملی تأییدی) و تی تک نمونهای با استفاده از نرم افزار Lisrel-V8.8 انجام شد. یافته ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان دادند که مولفههای صلاحیتهای حرفهای اعضای هیئتعلمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران شامل، صلاحیت علمی خبرگی آموزشی، صلاحیت عمومی، صلاحیت رفتاری-اخلاقی، صلاحیت مدیریتی، صلاحیت اندیشهورزی و صلاحیت اجتماعی- عاطفی بود. همچنین نتایج نشان دادند که سطح معناداری در همه مولفهها (بغیر از پیوند نظر و عمل و ارزش اخلاقی) (P≤0/05) میباشد. بنابراین با توجه به اختلاف میانگینها که مقادیری مثبت هستند، چنین استنباط میشود که وضعیت مولفهها کلاً در حالت مطلوب اما کمی بالاتر از میانگین میباشد.نتیجه گیری: در پژوهش حاضر علاوه بر شناسایی و اولویت بندی مولفههای، ابعاد و شاخصها، وضعیت موجود نیز مورد بررسی قرار گرفت و عنوان شد که تمام مولفه های در وضعیت مطلوبی به سر می برند. این بدان معنی است که اساتید دانشگاه آزاد در حالت کلی از صلحیت حرفه ای مناسبی برخوردارند.
Purpose: The present study was conducted by identifying and evaluating components of the professional competence of faculty members. Methodology: The research method was purposive in terms of purpose and applied in terms of data type. The statistical population in the qualitative part of the research includes higher education experts whose selection criteria were to have at least a doctorate degree and to have executive and educational jobs in the field of human resources in different universities during their service. To determine the samples, purposive non-random sampling method was used, in which 20 people were considered as the sample size. Quantitative statistical population, including all faculty members of Tehran Azad Universities, 2953 people According to Cochran's formula and the type of stratified and cluster sampling, 360 people were selected. Delphi technique and model fit questionnaire were used. Validity and reliability in the qualitative part were measured and approved using quality criteria (reliability). In the quantitative part, face, content and structural validity were used to measure validity and Cronbach's alpha was used for reliability, all of which were confirmed. The method of data analysis in the present study and in the qualitative part was the Delphi technique. In the quantitative part, structural equation modeling (confirmatory factor analysis) and one-sample t-test were performed using Lisrel-V8.8 software. Results: The results showed that the components of professional competencies of faculty members of Islamic Azad University of Tehran included: scientific competence of educational expertise, general competence, behavioral-ethical competence, managerial competence, thinking competence and social-emotional competence. . The results also showed that the level of significance in all components (except the link between opinion and practice and moral value) is less than five percent. Therefore, considering the difference between the means which are positive values, it is inferred that the condition of the components is generally in the desired state but slightly higher than the average. Conclusion: In the present study, in addition to identifying and prioritizing components, dimensions and indicators, the current situation was also examined and it was stated that all components are in good condition. This means that Azad University professors generally have good professional qualifications.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: نتايج حاصل از پژوهش نشان دادند که مولفه هاي صلاحيت هاي حرفه اي اعضاي هيئت علمي واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي شهر تهران شامل ، صلاحيت علمي خبرگي آموزشي، صلاحيت عمومي، صلاحيت رفتاري-اخلاقي، صلاحيت مديريتي، صلاحيت انديشه ورزي و صلاحيت اجتماعي- عاطفي بود.
مذاکره و مديريت تعارض در شرايط بحراني، پر استرس و متعارض ، فشارها را تحمل کرده و آرامش خود را ازدست نمي دهم قدرت چانه زني براي رفع تعارضات و تضاد ها را دارم توانايي ايجاد ائتلاف را دارم سؤال دوم : وضعيت موجود ابعاد تشکيل دهنده صلاحيت هاي حرفه اي اعضاي هيئت علمي واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي شهر تهران چگونه است ؟ براي تعيين وضعيت ابعاد شناسايي شده ، با توجه به نرمال بودن توزيع داده ها و مقياس فاصله اي متغيرها از آزمون t استفاده شد و ارزش عددي براي مقايسه با آماره تي را عدد ٣ در نظر گرفتيم .
Results: The results showed that the components of professional competencies of faculty members of Islamic Azad University of Tehran included: scientific competence of educational expertise, general competence, behavioral-ethical competence, managerial competence, thinking competence and social-emotional competence.
Faculty Member, Department of Educational Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, University, Tehran, Iran (Corresponding Author) Mehdishariatmadari@yahoo.
Faculty Member, Department of Educational Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, University, Tehran, Iran.
4. Faculty Member, Department of Educational Management, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran.