چکیده:
ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﻘﺎﻟﮥ ﭘﯿﺶ رو ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ای ﺗﻄﺒﯿﻘﯽ اﺳﺖ ﻣﯿﺎن ﻧﻈـﺮات ﺷـﻬﯿﺪ ﻣﻄﻬـﺮی و ﺳـﯿﻨﻤﺎی ﺑـﺮﮔﻤﻦ. ﺷـﻬﯿﺪ ﻣﻄﻬﺮی در ﺣﻮزه ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻋﻠﻮم ﻧﻈﺮی و اﻧﺴﺎﻧﯽ ﭘﮋوﻫﺶ ﮐﺮده اﻧﺪ و ﺑﻪ ﺑﯿﺎن ﻧﻈﺮات ﺧﻮد ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﻧـﺪ؛ ﻣﺒﺎﺣﺜﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ اﺧﻼق، ﺗﻌﺮﯾﻒ زﯾﺒﺎﯾﯽ، ﻫﻨﺮ ﻣﺘﻌﺎﻟﯽ، ﻫﻨﺮ ﻏﯿﺮﻣﺘﻌﺎﻟﯽ، ﺳﯿﻨﻤﺎ، زن در ﺳﯿﻨﻤﺎ، ﭘـﻮچ ﮔﺮاﯾـﯽ و ﺟﺒﺮ و ﺧﻮد ﮐﺸﯽ، ﺑﺤﺮان ﻫﺎی ﺟﻬﺎن ﻣﺪرن، ﻣﺮگ و.... ﺑـﺎ ﭘﮋوﻫﺸـﯽ ﻧﺸـﺎﻧﻪ ﺷﻨﺎﺳـﺎﻧﻪ و ﻓﺮﻣﺎﻟﯿﺴـﺘﯽ در ﺳﯿﻨﻤﺎی اﺳﺘﻌﻼﯾﯽ ﺑﺮﮔﻤﻦ و ﻣﻄﺎﻟﻌﮥ ﮔﻔﺘﻪ ﻫﺎی وی در ﮐﺘﺎب ﻫﺎ، ﻣﺠﻼت و ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﻫﺎ، ﺑﻪ ﻣﺸﺎﺑﻬﺖ ﻫـﺎﯾﯽ ﭼﺸﻤﮕﯿﺮ ﻣﯿﺎن ﻧﻈﺮات و ﺟﻬﺎن ﻫﺎی ﻫﻨﺮی ﻓﻠﺴﻔﯽ اﯾﻦ دو اﻧﺪﯾﺸﻤﻨﺪ ﻣﯽ رﺳﯿﻢ ﮐﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ای ﺗﻄﺒﯿﻘﯽ ﻣﯿـﺎن آﻧﻬﺎ ﭘﻨﺠﺮهای ﺟﺪﯾﺪ در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻣﺎ ﺑﺮای ﻓﻬﻢ ﺑﻬﺘﺮ ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ ﻣـﺬﻫﺒﯽ و اﺳـﺘﻌﻼﯾﯽ ﺑـﺎز ﻣـﯽ ﮐﻨـﺪ. ﺑـﺎ ﺑﺮرﺳـﯽ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎﻧﻪ و ﻓﺮﻣﺎﻟﯿﺴﺘﯽ ﻓﯿﻠﻢ ﻫﺎی ﺑﺮﮔﻤﻦ ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﻪ اﯾﻦ ﻓﻬﻢ ﻧﺎﯾﻞ ﺷﺪ ﮐﻪ ﻣﯿﺰان زﯾﺎدی از ﺳﮑﺎﻧﺲ ﻫﺎ و ﺣﺘﯽ ﭘﻼن ﻫﺎی وی، ﺑﯿﺎن ﺑﺼﺮی ﺗﻌﺪاد ﺑﺴﯿﺎر زﯾﺎدی از ﻧﻈﺮات ﺷﻬﯿﺪ ﻣﻄﻬﺮی ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺑـﺮای ﻣﺜـﺎل ﺷـﻬﯿﺪ ﻣﻄﻬﺮی ﻫﻨﺮ ﻏﯿﺮﻣﺬﻫﺒﯽ را ﻫﻨﺮ واﻻ ﻧﻤﯽ داﻧﺪ، ﺑﺮﮔﻤﻦ ﻫﻢ در ﻓﯿﻠﻢ ﻣﻬﺮ ﻫﻔﺘﻢ، اﻧﺴﺎن ﺟﺪاﺷـﺪه از رﯾﺴـﻤﺎن اﻟﻬﯽ را ﺳﺮﮔﺸﺘﻪ و ﻣﻀﻄﺮب ﺑﻪ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﻣﯽ ﮐﺸﺪ، ﺣﺘﯽ ﺧﻮد در ﺟﺎﯾﯽ ﺑﯿﺎن ﻣﯽ ﮐﻨﺪ: ﻣﻦ ﺑﻪ ﻧﯿﺮوﯾﯽ واﻻ و ﺑﺮﺗﺮ اﻋﺘﻘـﺎد دارم. او ﺧـﺎﻟﻖ ﻧﺎﻣﯿـﺪه ﻣـﯽ ﺷـﻮد و اﻧﺴـﺎن ﺑﺎﯾـﺪ ﺑـﻪ آن اﯾﻤـﺎن ﺑﯿـﺎورد. ﻣﺎﺗﺮﯾﺎﻟﯿﺴﻢ راﻫﯽ ﺟﺰ ﺑﻦ ﺑﺴﺖ ﻧﺪارد و ﮔﺮﻣﯽ و ﻣﺤﺒﺖ ﻣﯿﺎن اﻧﺴﺎن را ﻧـﺎﺑﻮد ﻣـﯽ ﮐﻨـﺪ. ") ﺑﺮﮔﻤـﺎن, ۱۹۶۴: ۱۹۴ (ﭘﺲ ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﯿﺎن ﮐﺮد ﻣﻮﺿﻮع اﺻﻠﯽ ﻣﻘﺎﻟﮥ ﭘﯿﺶ رو، ﻣﻄﺎﻟﻌـﻪ ای ﺗﻄﺒﯿﻘـﯽ ﻣﯿـﺎن اﻧﺪﯾﺸـﻪ ﻫـﺎی داﻧﺸـﻤﻨﺪی ﻣﺴﻠﻤﺎن و ﺳﯿﻨﻤﺎﮔﺮی اﺳﺘﻌﻼﯾﯽ و ﻣﺬﻫﺒﯽ اﺳﺖ ﺗﺎ ﺟﻬﺎنِ ﻫﻤﭙﻮﺷﺎن ﻣﯿﺎن اﯾـﻦ دو ﺑـﺮای ﻣﺨﺎﻃـﺐ اﯾﺮاﻧـﯽِ اﻫﻞ ﺗﻔﮑﺮ ﺑﯿﺶ ازﭘﯿﺶ ﻣﻠﻤﻮس و ﻗﺎﺑﻞ ﻓﻬﻢ ﺷﻮد.