چکیده:
هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی تأثیر ناگویی هیجانی بر پرخاشگری در دانشآموزان مقطع متوسطه با نقش تعدیلگر ورزشهای الکترونیکی و ارائه مدل میباشد. این تحقیق از لحاظ استراتژی توصیفی-پیمایشی بوده و از لحاظ شکل فرضیات بهصورت علی میباشد. جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای استاندارد ارائه شده در تحقیقات معتبر خارجی و داخلی شامل مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو: مقیاس پرخاشگری باس و همکاران و مقیاس ورزشهای الکترونیکی استفاده شد. همچنین بهمنظور بررسی روایی سازه پرسشنامهها از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم استفاده شد. پایایی درونی سؤالات پرسشنامههای مورد استفاده از روش آلفای کرونباخ استفاده شد و در این تحقیق همانطور که مشاهده میشود این ضریب بالای 7/0 بوده که نشان از پایایی قابلقبول پرسشنامهها دارد. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی دانشآموزان پسر ناحیه 2 آموزشوپرورش شهر مشهد میباشد. بهمنظور بررسی تجربی و کاربردی تحقیق نمونه 400 نفری از نوجوانان دانشآموز در حال تحصیل انتخاب شدند. در این تحقیق در بخش آمار توصیفی و بررسی ارتباط بین متغیرهای تحقیق از نرمافزار SPSS ویرایش 25 و در بخش معادلات ساختاری از نرمافزار Smart pls ویرایش 3 بهمنظور طراحی مدل تحقیق استفاده گردید. طبق نتایج مشخص شد مقدار برازش SRMR برابر با ( 078/0) که در سطح معناداری 05/0 پایینتر از مقدار 08/0 است. بنابراین مدل ساختاری تحقیق از برازش مطلوبی برخوردار است. از یافتههای تحقیق میتوان بیان داشت که دانشآموزان بهواسطه سن و سال و حساسیتهای خاص سنین نوجوانی، غالباً با مشکلات روانشناختی متعددی از جمله بروز خشم کنترل نشده، بروز هیجانات ناشی از درس و مدرسه مواجه هستند و احتمال تجربه موارد ناخوشایندی همچون پرخاشگری اجتماعی در آنان زیاد است؛ لذا پیشنهاد میشود با استفاده صحیح و برنامهریزیشده از پتانسیل ورزشهای الکترونیک نیز، بسترهای کاهش رفتارهای پرخاشگرانه تسهیل یابد.
The aim of the present study is to investigate the effect of Alexithymia on aggression in high school students with the moderating role of e-sports and providing a model of this relationship. This research is a descriptive survey in terms of strategy and hypothesis of this study are casual. standard questionnaires have been used during data gathering phase of study, including the Toronto Alexithymia Scale, the Bass Et al. Aggression Scale, and the e-Sports Scale. The construct validity of the questionnaires was analyzed by, first and second order confirmatory factor analysis method, Cronbach’s alpha coefficient for assessing reliability was above 0.7, which indicates the significant and acceptable reliability of the questionnaires. The statistical population of the study includes all male students in District 2 of Mashhad. A sample of 400 students was selected in order to data analyze. Data analyze was done by SPSS software version 25, for descriptive statistics in first section of study, and in the structural equations section, Smart PLS software version 3 was used to design the research model. According to the results, the SRMR fit is lower than 0.08 and therefore the structural model of the research has a good fit. From the research findings, it can be stated that students often face various psychological problems due to their age and special sensitivities of adolescence, including uncontrolled anger, and emotions caused by school and school. And they are more likely to experience unpleasant issues such as social aggression. Therefore, the correct and planned use of the potential of e-sports to facilitate the reduction of aggressive behaviors is suggested.