خلاصه ماشینی:
"او در راه اسلام از همه چیز خود گذشت و شاگردان و دانشپژوهان پرهیزگار و مجاهد را از فرزندان خود عزیزتر میداشت، سید کاظم حائری مینویسد: پس از شهادت پنج نفر از یارانش خدمت ایشان رسیدم در حالی که به شدت میگریست گفت:«و الله لو أن البعثیین خیرونی بین إعدام خمسة من أولادی و بین إعدام هؤلاء لاخترت إعدام أولادی لأن الإسلام الیوم یحتاجهم» اندیشهها و نوآوریهای علمی شهید صدر در افقهای گوناگون علوم اسلامی به کندوکاو، تعمیق، گسترش و یا نقد اندیشههای علمی گذشتگان پرداخت و در گستره دانشهای عقلی و نقلی به ابتکارات و نوآوریهایی دست یازیده است که برخی آنها را اجمالا ذکر مینماییم: منطق و فلسفه در این ارتباط میتوان به موارد زیر اشاره کرد: 1-بنای معرفتشناسی و نوآوری در مسأله استقراء شهید صدر در آغاز، معرفتشناسی خویش را منطبق ارسطویی و فلسفه رایج حوزهها دانسته و از آن دفاع میکرده است و بر همین اساس کتاب فلسفتنا را نگاشت ولی در سیر تکامل علمی خود به نظریه جدیدی به نام«مکتب توالد ذاتی»دست یافت که در کتاب الاسس المنطقیه للاستقراء به شرح آن پرداخته است.
رمز خاتمیت و تداوم پویایی دین، وجود احکام ثابت و متغیر و ترکیب متناسب این دو در پیوند با اهداف مشترک میباشد، شهید صدر نقش زمان و مکان را در تغییر موضوعات و احکام(بویژه منطقه الفراغ)مهم میداند، از این رو میگوید:«بایسته است هر چند صباحی رسالههای عملیه مورد تجید نظر قرار گیرند»، و خود، این کار را با طرح نوینی در الفتاوی الواضحه انجام داد، او با قبول احکام متغیر و دخالت دادن زمان و مکان در تغییر آن و نگاهی نظامگونه به فقه به نظرات جدیدی دست یافت."