چکیده:
تحقیق حاضر به منظور ارائه مدل همگرایی رفتار سازمانی منابع انسانی سازمانهای ورزشی در زنجیره تأمین خدمات ورزش همگانی با استفاده از رویکرد نگاشت شناختی فازی انجام گرفت. پژوهش حاضر با استفاده از طرح نظاممند نظریه داده بنیاد و برمبنای رویکرد نگاشت شناختی فازی انجام شده است. با مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته با 18 نفر از متخصصان صنعت ورزش، ورزش همگانی، زنجیره تامین و مدیریت منابع انسانی در ورزش، مفاهیم و مؤلفههای مدل همگرایی عمودی و افقی مدیریت منابع انسانی در زنجیره تأمین خدمات ورزش همگانی شناسایی گردید. بعد از خلاصهسازی و تم بندی موارد مطرح شده از سوی متخصصان، سیستم عرضه و تقاضای منابع انسانی در کل زنجیره، زنجیره تامین استعداد منابع انسانی، بهینه سازی دانش و آموزش در زنجیره، یکسانسازی استخدام در طول زنجیره، همسان سازی جبران خدمات، نظارت و کنترل منابع انسانی و برنامه بازنشستگی منابع انسانی به عنوان عوامل همگرایی افقی و همگرایی فرهنگی، همگرایی اطلاعات منابع انسانی، همگرایی با تقاضای مشتریان و بازار و همگرایی با استراتژیهای زنجیره تامین به عنوان عوامل همگرایی عمودی منابع انسانی در زنجیره تامین خدمات ورزش همگانی شناسایی شدند. برای رسم نقشههای شناختی فازی و محاسبه شاخصهای مربوط به آن از نرم افزارهای Excel، FCMapper و FCM EXPERT استفاده شد. شاخصهای مربوط به نقشههای شناختی بیانگر این بود که سیستم عرضه و تقاضای منابع انسانی در کل زنجیره، زنجیره تامین استعداد منابع انسانی و نظارت و کنترل بر منابع انسانی به ترتیب دارای بیشترین درجه مرکزیتاند؛ بدین معنی که بیشترین تاثیرگذاری را در سیستم همگرایی منابع انسانی در زنجیره تامین خدمات را دارند. درنهایت، اثر سیاستهای مختلف همگرایی افقی و عمودی در عناصر نگاشت در قالب دو دسته سناریو بررسی شد.
This study aimed to provide a model of convergence organizational behavior of Sports organizations human resource in the public sport for all service supply chain using the fuzzy cognitive mapping approach. The present study has been done using a systematic design of data foundation theory and based on fuzzy cognitive mapping approach. Through in-depth and semi-structured interviews with 18 experts in the sports industry, sport for all, supply chain and Human Resource Management, the concepts and components of optimal Vertical and horizontal convergence model of human resource management of sport for all services were identified. After summarizing and formulating the issues raised by the experts, the supply and demand system of human resources in the whole chain, supply chain of human resources talent, optimization of knowledge and training in the chain, standardization of employment along the chain, matching of service compensation, monitoring and Human resource control and HR retirement program were identified as factors of horizontal alignment and cultural alignment, convergence of human resource information, convergence with customer and market demand and convergence with supply chain strategies as factors of vertical convergence of human resources in the sport for all service supply chain. Excel, FCMapper and FCM EXPERT software were used to draw fuzzy cognitive maps and calculate the related indicators. The indicators related to cognitive maps indicated that the supply and demand system of human resources in the whole chain, the supply chain of human resources talent and the monitoring and control of human resources have the highest degree of centrality, respectively; Finally, the effect of different horizontal and vertical convergence policies on mapping elements was investigated in two scenarios.