چکیده:
این مقاله با عنوان ساختارگرائی تکوینی اشعار کوتاه عزالدین المناصرة تدوین شده است. ساختارگرایی تکوینی عنوان اصلی روش شناسی گلدمن است که متأثر از ماتریالیسم دیالکتیکی و تاریخی است . گلدمن برای درک این موضوع و ارتباط معنادار اثر ادبی با ساختار اجتماعی و تاریخی دورهای که به آن مرتبط است، دو فرآیند تحلیل و شناخت متن ادبی را توضیح میدهد که البته این دو فرآیند در ارتباط با هم و به دنبال هم آورده شدهاند. در واقع، «اینگونه نقد، خاص ادبیات واقعگراست که در آن متن ادبی به عنوان بازتابی از روابط اجتماعی محسوب میگردد و نقد موضوعی و درونمایهای وقتی که روی روابط و ساختارهای اجتماعی متمرکز گردد، همان نقد جامعهشناختی میباشد. بر این اساس در این نوشتار کوشش شده است تا از ورای نظریه ساختارشناسی گلدمن و با توجه به دلایل و شواهدی که در تأیید و اثبات پیوند دوسویه میان پدیدههای اجتماعی و ادبیات وجود دارد به بررسی این روابط در شعر کوتاه عزالدین المناصره پرداخته شود. نتایج این تحقیق همچنین نشان میدهد اسلوب شعر کوتاه نزد المناصره، به برتری و تقدیم اندیشه ای خاص تمرکز دارد که بطور مستقیم و بدون بکارگیری اسلوب ارتباطی آزاد گذشته مطرح می شود
This article has been compiled under the title of Developmental Structuralism of Izz al-Din al-Mansara's short poems. Developmental structuralism is the main title of Goldman's methodology, which is influenced by dialectical and historical materialism. To understand this issue and the meaningful relationship of the literary work with the social and historical structure of the period to which it is related, Goldman explains the two processes of analysis and recognition of the literary text, which, of course, are related to each other. In fact, "this kind of critique is specific to realist literature in which the literary text is seen as a reflection of social relations, and the thematic and thematic critique when it focuses on social relations and structures is the same as sociological critique." Accordingly, in this article, an attempt has been made to examine these relations in the short poem of Izz al-Din al-Manasra, beyond Goldman's theory of structuralism, and considering the reasons and evidences that exist in confirming and proving the two-way connection between social phenomena and literature. The results of this study also show that the style of short poetry in Al-Mansareh focuses on the superiority and presentation of a specific idea that is directly and without using the free communication style of the past.
خلاصه ماشینی:
بر اين اساس در اين نوشتار کوشش شده است تا از وراي نظريه ساختارشناسي گلدمن و با توجه به دلايل و شواهدي که در تأييد و اثبات پيوند دوسويه ميان پديده - هاي اجتماعي و ادبيات وجود دارد به بررسي اين روابط در شعر کوتاه عزالدين المناصره پرداخته شود.
اما بايد ديد اين شيوه از نقد، چگونه به ارتباط ميان ساختار ادبي با ساختار اجتماعي اي که اثر در آن شکل گرفته ، پي برده است ؟ گلدمن در اين باره مي گويد: «خاستگاه ساخت گرايي تکويني اين فرضيه است که هر رفتار انسان کوششي است براي دادن پاسخي معنادار به وضعيتي خاص و از همين رهگذر، گرايش به آن دارد تا تعادلي ميان فاعل عمل و موضوعي که عمل بدان مربوط مي شود، يعني جهان پيرامون آدمي برقرار کند.
(مبارکي، ١٣٨٩) با توجه به اهميت و ضرورتي که شناخت اجزاي تشکيل دهنده متن در ارتباط و نقد اثر دارد و همچنين شيوه گزينش فرم نيز يکي از معيارهاي توفيق يا عدم توفيق خالق اثر محسوب مي شود، بررسي ساختاري اشعار عزالدين المناصره به عنوان يکي از شاعران پيشرو در قالب شعري شعر کوتاه ، مي تواند چراغ راه آيندگان و سرايندگان اين شعر عربي باشد.
بر اين اساس دراين نوشتار کوشش شده است تا از وراي نظريه ساختارشناسي گلدمن و با توجه به دلايل و شواهدي که در تأييد و اثبات پيوند دوسويه ميان پديده هاي اجتماعي و ادبيات وجود دارد به بررسي اين روابط در شعر کوتاه عزالدين المناصره پرداخته شود.