چکیده:
گردشگری یک صنعت جهانی شده است، و به عنوان یکی از توسعه یافتهترین و پر رونقترین صنعت گردشگری شناخته شده است. گردشگری پزشکی صنعتی میباشد که به سرعت در حال رشد بوده و فرصت های ویژهای را برای سازمان های بین المللی برای دستیابی به مزیت رقابتی فراهم کرده است. هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل راهبردی گردشگردی پزشکی برای ایران میباشد. تحقیق حاضر از نظر روش شناسی از نوع تحقیقات با روش ترکیبی با دو رویکرد تحقیق کیفی و کمی میباشد. این پژوهش از نظر هدف، جزء تحقیقات توسعهای قلمداد میگردد و رویکرد پژوهشی این مطالعه به لحاظ منطق گردآوری دادهها از نوع استقراء- قیاسی است. جامعه آماری در بخش کیفی 20 نفر از خبرگان و صاحبنظران دانشگاهی و در بخش کمی گردشگران که حجم نمونه با استفاده فرمول کوکران 384 نفر تعیین شده است. روش نمونه گیری در بخش کیفی روش هدفمند و در در بخش کمی از روش تصادفی ساده به دلیل ناهمگنی و پراکنده بودن جامعه آماری استفاده شده است. ابزار گرداوری دادهها در بخش کیفی از طریق ادبیات تحقیق (شناسایی ابعاد با استفاده از تحقیقات داخلی و خارجی) و در بخش دوم پرسش نامه میباشد.
Tourism has become a global industry, and is recognized as one of the most developed and thriving tourism industries. Medical tourism is an industry that is growing rapidly and has provided special opportunities for international organizations to gain a competitive advantage. The purpose of this study is to present a strategic model of medical tourism for Iran. The present research is methodologically a type of research with a combined method with two approaches of qualitative and quantitative research. In terms of purpose, this research is considered as a development research and the research approach of this study is inductive-deductive in terms of data collection logic. The statistical population in the qualitative section is 20 university experts and in the quantitative section of tourists, the sample size is 384 using the Cochran's formula. Sampling method in the qualitative part is the purposeful method and in the quantitative part is the simple random method due to the heterogeneity and dispersion of the statistical population. The data collection tool in the qualitative part is through the research literature (identifying dimensions using internal and external research) and in the second part is a questionnaire.
خلاصه ماشینی:
رشد گردشگري پزشکي به سرعت در حال ١ Kumar, Hussian ٢ Sarantopoulos ٣ Enilov, Wang ٤ Hekmat ٥ Rasool ٦ Aydin, Karamehmet ٧ Wang ٨ Wongkit & McKercher ٩ Zarei, Maleki ١٠ Snyder ١١ Hekmat ١٢ Sultana افزايش است و مراقبت هاي بهداشتي بين المللي به يک صنعت جهاني تبديل شده است (ريرين تري ١ و همکاران ، ٢٠٢٠).
بنابراين اين پژوهش با هدف پاسخ به سوالات زير انجام شده است : ١- مدل راهبردي گردشگري پزشکي چگونه ميباشد؟ ٢- ابعاد و مولفه هاي راهبردي گردشگري پزشکي اجتماعي کدامند ؟ مباني نظري گردشگري پزشکي ١ Ririn Tri ٢ Heung ٣ Abubakar & Ilkan ٤ Snyder در تعريف گردشگري مي توان گفت سيستمي که داراي ارتباطات گسترده با ساير بخش هاي اقتصادي و اجتماعي ميباشد.
در اين تحقيق در مرحله اول و در بخش کيفي به منظور بررسي عميق و طراحي مدل گردشگري پزشکي از ميان راهبردهاي ١ Jahanbani ٢ Heung ٣ Zhang ٤ Lee ٥ Aydin, Karamehmet ٦ Kim تحقيق هاي کيفي، روش دلفي انتخاب شد.
نتايج حاصل از اجراي دور اول ، دوم و سوم دلفي جدول توزيع فراواني ديدگاه هاي خبرگان در رابطه با ابعاد گردشگري پزشکي (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به نتايج حاصل شده در مرحله سوم دلفي ميزان ميانگين بدست آمده براي ابعاد بيشتر از ٣ ميباشد، بنابراين اين ابعاد مورد تاييد قرار گرفته شده است .
در اين مرحله با استفاده از آزمون تحليل عاملي مرتبه دوم ، مولفه هاي شناسايي شده در دو حالت استاندارد و معناداري مورد بررسي قرار گرفت .