چکیده:
با توجه به اثرپذیری سلامت و به طور خاص سلامت روانی از مولفههای ساختاری جامعه و نیز کفایت نظریِ تئوریهای نظریهپردازان ساختارگرایی چون مرتون در زمینهی جامعهشناسی اختلالات روانی، چارچوب نظری مورد استفاده در این مطالعه، مرتونی بوده و از همین رو، فرضیههای مورد آزمون هم برآمده از این چارچوب هستند. هدف پژوهش حاضر مقایسه وضعیت ذهنی دانشجویان علوم انسانی تهران و کاشان و پارامترهای اجتماعی تاثیر گذار بر آن ها بود. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان علوم انسانی تهران و کاشان تشکیل دادند. کل جامعه آماری، دانشگاه تهران و دانشگاه کاشان بود. اعضای هر بخش از جامعه ی آماریی 300 نفر بود. . برای متغیر امید به آینده از پرسشنامه امید اسنایدر و همکاران، برای متغیر سواد سلامت پرسشنامه سواد سلامت منتظری و همکاران، برای متغیر حمایت اجتماعی از پرسشنامه استاندارد واکس و همکاران و برای متغیر هوش معنوی از پرسشنامه استاندارد کینگ استفاده شده است . متغیرهای خود مراقبتی، تعهد اجتماعی و مشارکت اجتماعی بوسیله پرسش های محقق ساخته سنجیده شده اند و از اعتبار صوری برای تایید آن ها استفاده شده است؛ همچنین به منظور بررسی سلامت ذهنی از پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از ضرایب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) استفاده شد؛ که نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد تمامی پارامترهای اجتماعی (خود مراقبتی، امید به آینده، سواد سلامت، تعهد اجتماعی، حمایت اجتماعی، طبقه اجتماعی، مشارکت اجتماعی و هوش معنوی) بر وضعیت ذهنی دانشجویان علوم انسانی تهران و کاشان تاثیر دارد.
Considering the vulnerability of health and in particular mental health to the structural components of society as well as the theoretical adequacy of the theories of structuralist theorists such as Merton in the field of sociology of mental disorders, the theoretical framework used in this study was Mertoni. Hence, the hypotheses tested also derive from this framework.The purpose of this study was to compare the mental status of humanities students in Tehran and Kashan and the social parameters affecting them. The statistical population of the study consisted of humanities students in Tehran and Kashan. The whole statistical population was the University of Tehran and the University of Kashan. There were 300 members in each section of the statistical population. For the future hope variable, Snyder et al.'s questionnaire, for the health literacy variable, Montazeri et al.'s health literacy questionnaire, for the social support variable, the standard wax and colleagues questionnaire, and for the spiritual intelligence variable, the King standard questionnaire were used. The variables of self-care, social commitment and social participation were measured by researchermade questions and formal validity was used to confirm them; The Goldberg General Health Questionnaire was also used to assess mental health. Pearson correlation coefficients and multivariate analysis of variance (MANOVA) were used to analyze the data; The results of data analysis showed that all social parameters (selfcare, hope for the future, health literacy, social commitment, social support, social class, social participation and spiritual intelligence) affect the mental state of humanities students in Tehran and Kashan.
خلاصه ماشینی:
مقايسه وضعيت سلامت ذهني دانشجويان علوم انساني دانشگاه تهران و کاشان و پارامترهاي اجتماعي تاثير گذار بر انها (مطالعه اي از دريچه جامعه شناسي بيماري هاي رواني) تاريخ دريافت :١٤ /١٤٠٠/١١ عاطفه جهانگيري ( نويسنده مسئول )١ چکيده تاريخ پذيرش : ١٤٠١/٠٦/٠٥ با توجه به اثرپذيري ســلامت و به طور خاص ســلامت رواني از مولفه هاي ســاختاري جامعه و نيز کفايت نظري تئوريهاي نظريه پردازان سـاختارگرايي چون مرتون در زمينه ي جامعه شـناسـي اختلالات رواني، چارچوب نظري مورد اســتفاده در اين مطالعه ، مرتوني بوده و از همين رو، فرضــيه هاي مورد آزمون هم برآمده از اين چارچوب هسـتند.
به منظور تجزيه و تحليل داده ها از ضـرايب همبسـتگي پيرسـون و آزمون تحليل واريانس چند متغيره (MANOVA) اســتفاده شــد؛ که نتايج تجزيه و تحليل داده ها نشــان داد تمامي پارامترهاي اجتمـاعي (خود مراقبتي، اميـد بـه آينـده ، ســـواد ســـلامـت ، تعهـد اجتمـاعي، حمـايـت اجتمـاعي، طبقـه اجتماعي، مشـارکت اجتماعي و هوش معنوي) بر وضـعيت ذهني دانشـجويان علوم انسـاني تهران و کاشان تاثير دارد.
جدول ١: توصيف آماري نمرات متغيرهاي پژوهش به تفکيک گروه (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) يافته هاي استباطي آزمون فرضيه هاي تحقيق فرضيه اصـلي: بين وضـعيت ذهني دانشـجويان علوم انسـاني تهران و کاشـان و پارامترهاي اجتماعي تاثير گذار بر آنها تفاوت وجود دارد.
به منظور بررسـي تاثير پارامترهاي اجتماعي بر وضـعيت ذهني دانشـجويان علوم انسـاني تهران و کاشـان از آزمون همبسـتگي پيرسـون و تحليل واريانس چندمتغيره اسـتفاده شـد که نتايج تجزيه و تحليل داده ها نشـان داد تمامي پارامترهاي اجتماعي (خود مراقبتي، اميد به آينده ، سـواد سـلامت ، تعهد اجتماعي، حمايت اجتماعي، طبقه اجتماعي، مشـارکت اجتماعي و هوش معنوي) بر وضعيت ذهني دانشجويان علوم انساني تهران و کاشان تاثير دارد، در اين تحقيق بين متغير خودمراقبتي و وضــعيت ذهني رابطه معني داري وجود دارد.