چکیده:
در شرایط حاکم بر کشور به دلیل فشارها و تحریمهای اقتصادی هزینه اقدامات مخابرات برای تجاریسازی چنین فناوری افزایش یافته و مساله توجه به کیفیت این فناوری بیش از پیش اهمیت یافته است. هدف پژوهش حاضر طراحی و تببین مدل تجاریسازی اینترنت اشیاء در سازمان های ایران ( مطالعه موردی: شرکت مخابرات ایران) است. روش این پژوهش استقرایی و از روش کیفی و برای انجام آن از تکنیک نظریه داده بنیاد استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل مدیران مخابرات و اساتید و متخصصین حوزه فناوری اطلاعات میباشد. روش گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر نیز به صورت مصاحبه نیمه ساختار ییافته میباشد و برای انتخاب نمونه از ترکیب روش-های هدفمند قضاوتی و روش گلولهبرفی استفاده گردیدد که با تعداد 22 نفر به اشباء نظری رسید. یافته های مهم پژوهش حاضر، طراحی مدل پارادایمی تجاری سازی اینترنت اشیاء در نقشهای شرایط علی، زمینهای، مداخلهگر، راهبردها، پدیده اصلی و پیامدهاست. نتایج تحقیق شامل شناسایی ابعاد زیرساختهای مخابراتی کشور، بهرهگیری کامل از تمام توان ارتباطی با مشتریان حقیقی و حقوقی، افزایش توان قدرت تجزیه و تحلیل در ابعاد کسب وکار مخابراتی، حرکت بهسوی یکپارچهسازی خدمات مخابراتی، تقویت حوزه شناخت مشتریان و نیازهای آنها، جمع-آوری دیتا، انتقال دیتاهای انتخابی از طریق شبکههای ارتباطی، ارزیابی و تخمین دیتا و پاسخگویی به اطلاعات قابل دسترس برای پدیده اصلی می باشد. همچنین نتایج حاکی است : مجموع عواملی علی که سبب تجاریسازی اینترنت اشیاء در مخابرات ایران میشود عبارتند از: زﯾﺮﺳﺎﺧﺖﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﯽ، ﭘﻬﻨﺎی ﺑﺎﻧﺪ ﺷﺒﮑﻪ ﺑﯽﺳﯿﻢ، یکپارچگی دادههای کاربران و اﻋﺘﺒﺎرﻧﺎﻣﻪ اﺣﺮاز اﺻﺎﻟﺖ.
In the current situation in the country, due to economic pressures and sanctions, the cost of telecommunication measures to commercialize such technology has increased, and the issue of paying attention to the quality of this technology has become more important than ever. The purpose of this study is to design and explain the IoT commercialization model in Iranian organizations (Iran Telecommunication Company). The method of this research is inductive and the qualitative method and to do it the technique of data foundation theory has been used. The statistical population of the present study includes telecommunication managers and professors and experts in the field of information technology. The data collection method in the present study is a semi-structured interview and a combination of purposeful judgment methods and snowball method was used to select the sample, which reached a theoretical saturation with 22 people. The results of the research include identifying the dimensions of the country's telecommunication infrastructure, making full use of all communication power with real and legal customers, increasing the power of analysis in the dimensions of the telecommunication business, moving towards integrating telecommunication services, strengthening the field of customer knowledge and their needs. Data is the transmission of selected data through communication networks, evaluating and estimating data and responding to available information for the main phenomenon. The results show that the total number of causal factors that cause the commercialization of the Internet of Things in Iranian telecommunications are: high-throughput, Internet network bandwidth, user data integrity, and Authentication credentials.
خلاصه ماشینی:
طراحي و تبيين مدل تجاري سازي اينترنت اشياء در سازمانهاي ايران با رويکرد افزايش رفاه عمومي (مطالعه موردي شرکت مخابرات ايران ): نظريه داده بنياد 1 داوود اديب تاريخ دريافت :١٤ /١٤٠٠/١٠ حسين صفرزاده (نويسنده مسئول )٢ محمود محمدي ٣ تاريخ پذيرش : ١٤٠١/٠٦/٠٥ چکيده در شرايط حاکم بر کشور به دليل فشارها و تحريم هاي اقتصادي هزينه اقدامات مخابرات براي تجاريسازي چنين فناوري افزايش يافته و مساله توجه به کيفيت اين فناوري بيش از پيش اهميت يافته است .
نتايج تحقيق شامل شناسايي ابعاد زيرساخت هاي مخابراتي کشور، بهره گيري کامل از تمام توان ارتباطي با مشتريان حقيقي و حقوقي، افزايش توان قدرت تجزيه و تحليل در ابعاد کسب وکار مخابراتي، حرکت به سوي يکپارچه سازي خدمات مخابراتي، تقويت حوزه شناخت مشتريان و نيازهاي آن ها، جمع آوري ديتا، انتقال ديتاهاي انتخابي از طريق شبکه هاي ارتباطي، ارزيابي و تخمين ديتا و پاسخگويي به اطلاعات قابل دسترس براي پديده اصلي مي باشد.
در پژوهش حاضر، بهبود زيرساخت هاي مخابراتي کشور، بهره گيري کامل از تمام توان ارتباطي با مشتريان حقيقي و حقوقي، افزايش توان قدرت تجزيه و تحليل در ابعاد کسب وکار مخابراتي، حرکت به سوي يکپارچه سازي خدمات مخابراتي، تقويت حوزه شناخت مشتريان و نيازهاي آن ها، جمع آوري ديتا، انتقال ديتاهاي انتخابي از طريق شبکه هاي ارتباطي، ارزيابي و تخمين ديتا و پاسخگويي به اطلاعات قابل دسترس به عنوان مقوله پديده محوري در مدل تجاري سازي اينترنت اشياء شناسايي گرديد.