چکیده:
در ایران باستان و بخصوص در آیین زرتشت با توجه به جایگاه نور و ظلمت دو نیروی اهورا و اهریمن (خیر و شر) که تعیین کننده تحول و تغییر در نظام آفرینش و رویاروی آنها در برابر هم میشود؛ نشانگر اهمیت آنها در آیین زرتشت میباشد، بگونهای که برتری هرکدام از دو نیروی فوق موجب ظهور آثار آن در جهان میشود. در آموزههای این آیین که از این دو نیرو دو گوهر همزادی پدید آمد که یکی ازآنها گوهری پاک یا اندیشه فزاینده و سازنده است، و دیگری گوهری نا پاک یا اندیشهای ویران کننده و تباه کننده بوجود آمده است. از حیث دیگر واژه " مینو" به معنای اندیشه و منش میباشد، انسان اگر با اندیشه و منش نیکو همراه گردد و با پندار نیک و گفتار نیک زندگی کند کم کم فرشته صفت میشود و سپنتا مینو میگردد. ولی اگر با اندیشه و منش اهریمنی زندگی کند، کم کم شیطان صفت و انگره مینو میگردد. هدف این پژوهش بررسی و تحلیل تطبیقی نور و ظلمت در آیین زرتشت و حکمت متعالیه است.
In ancient Iran, and especially in Zoroastrianism, according to the position of light and darkness of the two forces of Ahura and the devil (good and evil), which determines the change and change in the system of creation and their confrontation with each other; It shows their importance in Zoroastrianism, so that the superiority of each of the above two forces causes the appearance of its effects in the world. In the teachings of this religion, two twin essences emerged from these two forces, one of which is a pure essence or a growing and constructive thought, and the other is an impure essence or a destructive and destructive thought. On the other hand, the word "Mino" means thought and character. If a person is accompanied by a good thought and character and lives with a good thought and good speech, he will gradually become an angel and become Spanta Mino. But if he lives with a demonic thought and character, little by little, the devil becomes an adjective. The purpose of this study is a comparative study and analysis of light and darkness in Zoroastrianism and transcendent wisdom.
خلاصه ماشینی:
بررسي و تحليل تطبيقي نور و ظلمت در آيين زرتشت و حکمت متعاليه پروانه محب زاده ١ هادي واسعي ٢ تاريخ دريافت : ١٤٠١/٤/١٠ محمد فولادي وندا٣ تاريخ پذيرش : ١٤٠١/٦/٧ چکيده در ايران باستان و بخصوص در آيين زرتشت با توجه به جايگاه نور و ظلمت دو نيروي اهورا و اهريمن (خير و شر) که تعيين کننده تحول و تغيير در نظام آفرينش و روياروي آنها در برابر هم مي شود؛ نشانگر اهميت آنها در آيين زرتشت مي باشد، بگونه اي که برتري هرکدام از دو نيروي فوق موجب ظهور آثار آن در جهان مي شود.
شريعتمداري(١٣٩٧)،در پژوهشي با عنوان بررسي جايگاه نور و چگونگي تداوم آن در آيين ها و اديان ايرا نزمين ، از باستان تا اسلام امروز دريافت که وجود ديدگاهي معنوي و متعالي نسبت به نور، مسئله اي است که مي توان آن را در اديان و آيين هاي مختلف ايران زمين ملاحظه کرد.
شريعتمداري(١٣٩٧)،در پژوهشي با عنوان بررسي جايگاه نور و چگونگي تداوم آن در آيين ها و اديان ايرا نزمين ، از باستان تا اسلام امروز دريافت که وجود ديدگاهي معنوي و متعالي نسبت به نور، مسئله اي است که مي توان آن را در اديان و آيين هاي مختلف ايران زمين ملاحظه کرد.
شريعتمداري(١٣٩٧)،در پژوهشي با عنوان بررسي جايگاه نور و چگونگي تداوم آن در آيين ها و اديان ايرا نزمين ، از باستان تا اسلام امروز دريافت که وجود ديدگاهي معنوي و متعالي نسبت به نور، مسئله اي است که مي توان آن را در اديان و آيين هاي مختلف ايران زمين ملاحظه کرد.