چکیده:
هدف از این پژوهش طراحی الگوی مولفه های رهبری عاطفه بنیاد در جهت جذب جوانان به مشارکت در برنامه های آموزشی است. این پژوهش دارای عوامل کیفی بوده و از روش گراندد تئوری به عنوان روش پژوهش استفاده شده است. روش گردآوری دادهها، مطالعه مبانی نظری و مصاحبههای عمیق و باز (12 مصاحبه با 12 نفر ) ساختاریافته با صاحب نظران و اساتید دانشگاهی میباشد. روش نمونهگیری به صورت گلوله برفی و تا حد اشباع نظری ادامه یافت. روایی ابزار پژوهش توسط مصاحبهشوندگان و سپس اساتید متخصص مورد بررسی قرار گرفت و تأیید شد. پایایی نیز با استفاه از روش مطالعة حسابرسی فرآیند نتایج 8/72% به دست آمد. برای تحلیل دادهها از روش مقایسة مداوم در طی دو مرحله کدگذاری باز و محوری استفاده شده است. ازنرمافزار Max QDA نسخه Pro برای تحلیل مصاحبهها استفاده شد نهایتاً 26 کد مفهومی و 5 مقوله اصلی(کد محوری) استخراج شد. این مقولات شامل مبتنی بر رفتار، مبتنی بر محیط، مبتنی بر پاداش، مبتنی بر شناخت و مبتنی بر فیزیولوژیک میباشد. پیشنهاد میگردد که مدیران و اساتید دانشگاهی در مراکز آموزشی کشور، از نتایج پژوهش حاضر به منظور جذب جوانان با استعداد به مشارکت در برنامه های سازمانی استفاده نمایند.
The purpose of this study is to design a model of leadership components of emotion foundation in educational centers of the country. This research has qualitative factors and grounded theory method has been used as the research method. The method of data collection is the study of theoretical foundations and in-depth and open interviews (12 interviews with 12 people) structured with experts and university professors. The sampling method was continued in the form of snowballs until theoretical saturation. The validity of the research tool was reviewed and confirmed by the interviewees and then by expert professors. Reliability was obtained by using the process audit method of the results of 72.8%. To analyze the data, the continuous comparison method was used during the two stages of open and axial coding. Max QDA Pro software was used to analyze the interviews. Finally, 26 concept codes and 5 main categories (core code) were extracted. These categories include behavior-based, environment-based, reward-based, cognitive-based, and physiological-based. It is suggested that university administrators and professors in educational centers of the country use the results of the present study in order to implement the leadership of Atefeh Foundation.
خلاصه ماشینی:
در این راستا رهبری عاطفه بنیاد و مبتنی بر گسترش عواطف مثبت در سازمان و بین کارکنان میتواند سبک رهبری نوینی باشد تا به کاهش تضادها و چالش های شغلی و بین فردی کمک کند و باعث بهبود عملکرد کارکنان و بهره وری شغلی شود (سلیم و همکاران ٢٠١٧).
بریگتون ١٠ و همکاران (٢٠١٨) اظهار میکنند که هوش عاطفی نقش مهمی در کنترل عواطف و احساسات درون سازمانی ایفا می کند با این حال این ویژگی کمتر توسط مدیران و رهبرای سازمان مورد توجه قرار میگیرد، با این حال و به طور خاص برای بهره گیری از سبک رهبری تحول گرا و کاریزماتیک میبایست توجه بیشتری به رهبری عاطفی در سازمان داشت .
دانشکده های علوم پزشکی از جمله مراکز اصلی تولید علم در کشور است که رهبری مناسب و افزایش فرهنگ مشارکت میتواند زمینه توسعه علمی و پژوهشی در این مراکز را فراهم کند، لذا هدف از پژوهش حاضر ارائه مدلی (الگویی) مناسب برای شناسایی طراحی الگوی مؤلفه های رهبری عاطفه بنیاد در جهت جذب جوانان با استعداد به مشارکت در برنامه های سازمانی می باشد.
رحمت الهی و همکاران (١٣٩٧) در پژوهشی به بررسی «تاثیر سبک های رهبری تحول گرا و تبادل گرا بر تعهد سازمانی کارکنان با نقش میانجی هوش عاطفی» در دانشگاه علوم پزشکی ایران پرداختند.
ابزار گردآوری داده های این تحقیق ، پرسشنامه محقق ساخته است که از نظر روایی و پایایی مورد تایید قرار گرفت یافته های این تحقیق نشان دادند که رهبری تحول گرا و تبادل گرا از طریق هوش عاطفی بر تعهد سازمانی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تهران تاثیر دارد.