چکیده:
هدف: پیشبینی سود حسابداری و تغییرات آن بهعنوان یک رویداد اقتصادی از دیرباز موردعلاقه تحلیلگران مالی و پژوهشگران
بوده است. هدف این مطالعه بررسی تاثیر محیط اطلاعاتی بر رابطه بین یکنواختی در محاسبه مالیات ابرازی و قطعی و کیفیت
پیشبینی تحلیلگران از سودآوری شرکتها میباشد.
روششناسی پژوهش: در این پژوهش به پیروی از پژوهش چوی و همکاران (۲۰۲۰) محیط اطلاعاتی و کیفیت پیشبینی
تحلیلگران در دو بعد مفید بودن و دقت پیشبینی و یکنواختی در محاسبه مالیات ابرازی و قطعی در دو جنبه موقت و دائمی
محاسبه گردیده و مدلهای رگرسیونی با استفاده از الگوی گشتاور تعمیمیافته (GMM) آزمون شدنده نمونه انتخابشده از ۶۹
شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در بین سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ تشکیلشده است.
یافتهها: در کل یافتههای پژوهش حاکی از آن است که یکنواختی در محاسبه مالیات ابرازی و قطعی بر دقت پیشبینی
تحلیلگران اثرگذار بوده بهنحویکه یکنواختی موقت منجر به افزایش و یکنواختی دائمی منجر به کاهش دقت پیشپینی
تحلیلگران گردیده است. علاوهبرآن یکنواختی در محاسبه مالیات ابرازی و قطعی بر مفید بودن پیشبینی تحلیلگران نیز اثرگذار
بوده که جهت آن برای یکنواختی موقت افزاینده و یکنواختی دائم کاهنده بوده است. محیط اطلاعاتی نیز هم بر دقت پیشبینی
و هم مفید بودن پیشبینی تحلیلگران موّئر بوده است.
اصالت / ارزش افزوده علمی: نتایج بهدستآمده منجر به گسترش مبانی نظری در ارتباط با عوامل اثرگذار بر کیفیت
پیشبینی تحلیلگران» در دو جنبه دقت و مفید بودن پیشبینیها گردیده و علاوهبرآن برای مدیران شرکتهاء در اتخاذ
سیاستهای لازم جهت ایجاد محیط اطلاعاتی مناسب» کاربردی میباشد. روابط ذکر شده بهصورت دوسویه سنجیده شده و
دربردارنده تفاوتهای موقتی و دائمی در مالیات پرداختی شرکتها نیز میباشد که اطلاعات مفیدی در این زمینه برای استاندارد
گذاران و قانونگذاران فراهم مینماید.
Purpose: Predicting accounting earnings and its changes as an economic event has long been of interest to financial analysts and researchers.The purpose of this study is to investigate the effect of information environment on the relationship between consistency in book-tax differences and the accuracy of analysts’ of corporate earnings forecasts.
Methodology: In this study, following the research of Choi, Hu and Khondkar (2020), the information environment and the quality of analysts' forecasts in two dimensions of predictive and prediction accuracy, consistency in book-tax differences in both temporary and Permanently dimensions were calculated and regression models were tested using the Generalized Torque Model (GMM). The selected sample consisted of 69 companies listed on the Tehran Stock Exchange between 2011 and 2020.
Findings: : Generally findings indicate that consistency in book-tax differences has affected the prediction accuracy of analysts' forecasts. In a way, temporary consistency has led to an increase and permanent consistency has led to a decrease in analysts' forecast prediction accuracy. In addition, consistency in book-tax differences has also affected the analysts' forecasts predictive accuracy, which has been increasing for temporary consistency and decreasing for permanent predictive consistency.The information environment has also affected both the predictive and prediction accuracy of the analysts' forecasts.
Originality / Value: The obtained results have led to the expansion of the theoretical foundations in relation to the factors affecting the quality of analysts' forecasts, in two aspects: accuracy and usefulness of forecasts. And besides that, it is useful for company managers in adopting the necessary policies to create a suitable information environment. The mentioned relationships are measured bilaterally and include temporary and permanent differences in the taxes paid by companies. which provides useful information in this field for standard setters and legislators.
خلاصه ماشینی:
روش شناسي پژوهش : در اين پژوهش به پيروي از پژوهش چوي و همکاران (٢٠٢٠) محيط اطلاعاتي و کيفيت پيش بيني تحليلگران در دو بعد مفيد بودن و دقت پيش بيني و يکنواختي در محاسبه ماليات ابرازي و قطعي در دو جنبه موقت و دائمي محاسبه گرديده و مدل هاي رگرسيوني با استفاده از الگوي گشتاور تعميم يافته (GMM) آزمون شدند، نمونه انتخاب شده از ٦٩ شرکت پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بين سال هاي ١٣٩٠ تا ١٣٩٨ تشکيل شده است .
علاوه برآن درزمينه پيش بيني سود شرکت ها نيز تأثير متغيرهايي مانند محتواي اطلاعاتي، مالکيت نهادي و سود عملياتي (خالقي مقدم و آزاد، ١٣٨٣؛ کرمي، ١٣٨٧ و بهرامفر و کاردان ، ١٣٨٧) مورد بررسي قرار گرفته است که با بررسي پيشينه هاي داخلي مي توان گفت که عمدتا پژوهش ها در ارتباط با عوامل مؤثر بر پيش بيني سود و ماليات و تفاوت ماليات قطعي و ابرازي انجام شده ولي پژوهشي که به بررسي تأثير ماليات ابرازي و يکنواختي بر کيفيت پيش بيني سود توسط تحليلگران و در نظر گرفتن نقش محيط اطلاعاتي شرکت بپردازد، يافت نشده که در اين پژوهش مورد بررسي قرارگرفته است .
نتايج حاصل از آزمون هاي آماري فرضيه سوم نشان مي دهد که محيط اطلاعاتي شرکت بر رابطه بين يکنواختي در محاسبه ماليات ابرازي و قطعي و دقت پيش بيني تحليلگران تأثير مثبت دارد.
نتايج حاصل از آزمون هاي آماري فرضيه چهارم نشان مي دهد که محيط اطلاعاتي شرکت بر رابطه بين يکنواختي در محاسبه ماليات ابرازي و قطعي و مفيد بودن پيش بيني تحليلگران تأثير منفي و کاهنده دارد.