چکیده:
این پژوهش باهدف تعیین رابطه بین خودارزشیابی مرکزی و سرمایه های تحولی با مشارکت تحصیلی و نقش میانجی کمک طلبی تحصیلی انجام شد. جامعه آماری آن شامل کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در سال تحصیلی ١٤٠٠-١٤٠١ در دانشگاه بوعلی سینا همدان بود. گروه نمونه که شامل ٣٨٧ نفر بود با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند؛ و به پرسشنامه سرمایه های تحولی (موسسه پژوهشی مینه سوتا، ٢٠٠٥)، پرسشنامه خودارزشیابی مرکزی (جاج و همکاران ، ٢٠٠٣)، پرسشنامه کمک خواهی تحصیلی (قدم پوروسرمد، ١٣٨٥) و پرسشنامه مشارکت تحصیلی (شافلی و همکاران ، ٢٠٠٢) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از همبستگی پیرسون و تحلیل معادلات ساختاری استفاده شد. یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد، خودارزشیابی مرکزی و سرمایه های تحولی با بعد پذیرش کمک طلبی و مشارکت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار و با بعد اجتنابی کمک طلبی رابطه منفی و معناداری دارند. بین بعد پذیرش کمک طلبی و مشارکت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار و بین بعد اجتنابی کمک طلبی و مشارکت تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. بعد پذیرش کمک طلبی تحصیلی و بعد اجتنابی کمک طلبی تحصیلی در ارتباط بین خودارزشیابی و مشارکت تحصیلی و سرمایه های تحولی و مشارکت تحصیلی نقش واسطه ای معناداری دارند. بر اساس این یافته می توان این گونه استنتاج کرد که با تقویت سرمایه های تحولی درونی و بیرونی و نویسنده مسئول : yahoo.com@yaghobi٤١ خودارزشیابی مرکزی فرد، بعد پذیرش کمک طلبی افزایش و بعد اجتنابی آن کاهش می یابد. این عوامل می توانند در تعامل با یکدیگر مشارکت و درگیری تحصیلی افراد را نیز افزایش دهند.
The aims of this research was to determine the fit of the conceptual model of mathematical performance based on perception of constructive learning environment with the mediating role of mathematical self-efficacy and motivation to learn mathematics with the experimental model in junior high school students. The research design method was correlational and was part of applied research; among them, 326 people were selected as a research sample by relative stratified random sampling by gender. The tools used in the research were questionnaires of constructivist learning environment perceptions of haghayghi and kareshki (2015); self-efficacy Middleton and Migley (1997); motivation to learn mathematics Corter (2005) final grade score of students' math lessons. To analyze the obtained data, descriptive statistical indexes such as mean and standard deviation and to answer the hypotheses of the research of inferential statistics include: confirmatory factor modeling, was used by smart PLS software. The results showed that perception of constructivist learning environment perceptions had a positive and significant effect on mathematical performance, mathematical self-efficacy and motivation to learn mathematics. Also, mathematical self-efficacy and motivation to learn mathematics had a positive and significant effect on mathematical performance. In general, it was concluded that the conceptual model of mathematical performance based on the perception of constructive learning environment with the mediating role of mathematical self-efficacy and motivation to learn mathematics fits with the experimental model.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي حاصل از اين پژوهش نشان داد، خودارزشيابي مرکزي و سرمايه هاي تحولي با بعد پذيرش کمک طلبي و مشارکت تحصيلي رابطه مثبت و معنادار و با بعد اجتنابي کمک طلبي رابطه منفي و معناداري دارند.
نتايج پژوهش هاي هوني و مک ناگت (٢٠١٣)؛ هاشمي نصرت آباد (١٣٩٦)؛ آرافر و زينالي (١٣٩٤) و جوادي و اسدزاده (١٣٩٩) بيانگر اين بود که بين کمک طلبي تحصيلي و پيشرفت تحصيلي رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و کمک طلبي مشارکت تحصيلي را 1 Karabenick 2 Scales افزايش ميدهد.
ميانگين ، انحراف معيار و همبستگي بين متغيرهاي پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتايج جدول ١ نشان ميدهد، خودارزشيابي با بعد پذيرش کمک طلبي (٠/٣٩ =r و ٠/٠١ >P) و مشارکت تحصيلي (٠/٣٥ =r و ٠/٠١ >P) رابطه مثبت و معنادار و با بعد اجتنابي کمک طلبي (٠/٣٣- =r و ٠/٠١ >P) رابطه منفي و معناداري دارد.
همچنين براي بررسي نقش واسطه اي ابعاد کمک طلبي تحصيلي در ارتباط بين خودارزشيابي و سرمايه هاي تحولي با مشارکت تحصيلي از آزمون سوبل استفاده شد که نتايج آن در جدول ٤ گزارش شده است .
بر اساس نتايج ابعاد کمک طلبي تحصيلي نقش واسطه اي معناداري در رابطه بين خودارزشيابي و سرمايه هاي تحولي با مشارکت تحصيلي داشته است .
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش باهدف بررسي رابطه بين خودارزشيابي مرکزي و سرمايه هاي تحولي با مشارکت تحصيلي و نقش ميانجي کمک طلبي تحصيلي انجام شد.