چکیده:
هدف: پژوهش تعیین اثر بخشی درمان متمرکز بر شفقت بر بهبود بهزیستی روانشناختی و تقویت معناداری زندگی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال ذهنی- رشدی بود.
مواد و روشها: روش پژوهش، از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مادران کودکان مبتلا به اختلال ذهنی- رشدی شهر اهواز در سال تحصیلی 1398-1397 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، 30 نفر از مادرانی که نمرههای بهزیستی روانشناختی و معناداری زندگیشان یک انحراف معیار پایینتر از میانگین نمونه اولیه بود، انتخاب و بهصورت تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) جایگزین شدند؛ سپس طرح مداخله برای گروه آزمایش اجرا شد. برای جمعآوری داده از فرم 84 سوالی مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف و پرسشنامه معناداری زندگی استیگر استفاده شد. دادهها از طریق آزمون آماری تحلیل کواریانس مود تجریه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: آزمونهای آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری در گروههای آزمایشی و گواه نشان میدهد که این گروهها حداقل در یکی از متغیرهای وابسته با یکدیگر تفاوت معنیداری دارند. نسبت F تحلیل کوواریانس تک متغیری برای متغیر بهزیستی روانشناختی (48/32 F = و 0/001 ≥ P) و برای متغیر معناداری زندگی (51/32 F = و 0/001 ≥ P) بهدستآمد. به علاوه، نسبت F تحلیل کوواریانس تک متغیری برای متغیر بهزیستی روانشناختی (45/61 F = و 0/001 ≥P) و برای متغیر معناداری زندگی (33/60 F = و 0/001 ≥P) به دست آمد. لذا در متغیرهای وابسته (بهزیستی روانشناختی و معناداری زندگی) بین گروههای آزمایشی و گواه در مرحله پسآزمون و پیگیری تفاوت معنیداری مشاهده شد.
نتیجهگیری: یافتهها نشان داد که درمان متمرکز بر شفقت به شکل معناداری منجر به بهبود بهزیستی روانشناختی و تقویت معناداری زندگی گردید. یک دوره پیگیری چهار هفته نیز تغییرات درمانی را پایدار نشان داد. بنابراین، میتواند نتیجه گرفت که درمان متمرکز بر شفقت بر بهبود بهزیستی روانشناختی و تقویت معناداری زندگی مادران داری کودک مبتلا به اختلال ذهنی- رشدی موثر است و این روش درمانی بهعنوان یک درمان مفید برای ارتقای سطح بهزیستی روانشناختی و معناداری زندگی، به درمانگران پیشنهاد میشود.
Objectives: The purpose of this study was to determine the effectiveness of compassion focused therapy on psychological well-being and meaning in life of mothers of children with intellectual- developmental disorder in Ahvaz.
Methods: The research method was experimental, pretest-posttest with control group. Participants included 30 people who were selected by random sampling method.15participants in the experimental group and 15 in the control group were randomly assigned and the intervention was conducted for the experimental group. The study instrument included Psychological Well-being Scale and meaning in life Questionnaire. Data were analyzed by using multy-wayes analysis of covariance (MNCOVA) by SPSS-22.
Results: Multivariate analysis of covariance statistical tests in experimental and control groups show that these groups were significantly different from each other in at least one of the dependent variables. F ratio of univariate analysis of covariance for psychological well-being (F=48.32, P≥0.001) and meaning in life (F=51.32, P≥0.001) was obtained in pre-test. In addition, the F ratio of univariate analysis of covariance was obtained for the psychological well-being variable (F=45.61, P≥0.001) and meaning in life (F=33.60, P≥0.001) in post-test. Therefore, a significant difference was observed in the dependent variables (psychological well-being and meaning in life) between experimental and control groups in the post-test and follow-up stages.
Conclusion: The results showed that compassion-focused therapy significantly improved Psychological Well-being and fortificated meaning in life of mothers of children with mental-developmental disorder. A follow-up of four weeks also indicated the sustainability of the therapeutic changes. According to the findings of this research, compassion-focused therapy could significantly increase Psychological Well-being and meaning in life of mothers of children with mental- developmental disorder. Consequently this treatment is recommended as a useful intervention for increasing Psychological Well-being and meaning in life to psychotherapists.