چکیده:
هدف پژوهش حاضر اثربخشی تمرین رایانهای شناختی بر عملکرد بازداری پاسخ و توجه پایدار دانشآموزان با مشکلات ریاضی بود. روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری پژوهش دانشآموزان دارای اختلال ریاضی شهر تهران بودند که در سال تحصیلی 1398-1397 به تحصیل اشتغال داشتند. گروه نمونه شامل 24 دانشآموز پسر دبستانی دارای مشکلات ریاضی بود که از طریق نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی به دو گروه گواه (12 نفر) و آزمایش (12 نفر) تقسیم شدند. بهمنظور شناسایی دانشآموزان با مشکلات ریاضی از آزمون ایران کیمت استفاده شد. همچنین هوش دانشآموزان با مقیاس تجدیدنظر شدۀ هوش وکسلر برای کودکان (WISC-R) ارزیابی شد. گروه آزمایش طی 25 جلسۀ 50 تا 60 دقیقهای در برنامۀ مداخلهای شرکت کردند. از آزمونهای عملکرد پیوسته (CPT) و آزمون استروپ (Stroop) از مجموعه نرمافزارهای علائم حیاتی سیستم اعصاب مرکزی (CNSVS) برای ارزیابی بازداری پاسخ و توجه پایدار دانشآموزان استفاده شد. دادهها با نرمافزار SPSS22 و با استفاده آزمونهای تحلیل کواریانس تحلیل شدند. نتایج آزمون استروپ نشان میدهد تفاوت معناداری در نمرات پسآزمون دانشآموزان گروه آزمایش و گواه در زیر مؤلفۀ خطای ارتکاب وجود داشت (05/0>P). همچنین در آزمون عملکرد پیوسته، تفاوت گروه گواه و آزمایش پس از حذف اثر پیشآزمون در مرحله پسآزمون، در زیرمؤلفۀ خطای ارتکاب و خطای حذف معنادار بود (05/0>P). برنامۀ تمرین رایانهای شناختی میتواند سبب بهبود عملکرد بازداری پاسخ و توجه پایدار در دانشآموزان با مشکلات ریاضی شود.
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of computerized cognitive training on the performance of response inhibition and sustained attention of students with mathematical problems. The research method in terms of goal was practical and semi-experimental with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of the study was all students with mathematical disorders in Tehran who were studying in the academic year 2018-2019. The sample of this study included 24 elementary school students with mathematics problems who were randomly selected and divided into a control group (12 subjects) and an experimental group (12 subjects). Their intelligence and mathematical abilities were assessed using the Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised (WISC-R) and the Iran Key Math Diagnostic Test. The experimental group participated in 25 sessions of 50 to 60 minutes duration in the intervention program. For the development of response inhibition and maintenance of attention, the Continuous Performance Test (CPT) and the Stroop test, a subscale of the CNS Vital Sign (CNSVS) battery, were used. Data were analyzed with SPSS22 software and using analysis of covariance tests. The results of ANCOVA indicated that there was a statistically significant difference between the experimental group and the control group in terms of the concussion error of the Stroop test (p<0.05). Continuing with the power test, the difference between the experimental group and the control group was significant (p< 0.05) after omitting the pretest effect in the omission and concussion error. Overall, the results show that computer-based cognitive training had a significant effect on response inhibition and attention maintenance of students with math problems
خلاصه ماشینی:
اثربخشی تمرین رایانه ای شناختی بر عملکرد بازداری پاسخ و توجه پایدار دانش آموزان با مشکلات ریاضی The Effectiveness of Computerized Cognitive Training on the Performance of Response Inhibition and Sustain Attention of Students with Mathematical Problems * علی شریفی Ali Sharifi سامان کمری سنقرآبادی ** Saman Kamari Songhorabadi عباس شیخ محمدی *** Abbas Sheikhmohammadi قاسم خیاطی **** Ghasem Khayati Abstract The purpose of this study was to investigate the چکیده effectiveness of computerized cognitive training on the هدف پژوهش حاضر اثربخشی تمرین رایانـه ای شـناختی بـر عملکـرد performance of response inhibition and sustained attentionبازداری پاسخ و توجه پایدار دانش آمـوزان بـا مشـکلات ریاضـی بـود.
ارجمندنیا، شریفی و رستمی (١٣٩٣) نیز در پژوهش خود نشان دادند تمرین رایانه ای شناختی بهبود عملکرد حافظۀ دیداری- فضایی کودکان با مشکلات ریاضی را در پی داشته است ؛ با وجود این پژوهش های اندکی اثربخشی این گونه برنامه ها را بر کودکان با مشکلات ریاضی بررسی کرده اند.
این یافته با پژوهش داهلین (٢٠١١)، کلینگبرگ و همکاران (٢٠٠٥)، نظیفی، رسول زاده طباطبایی، آزاد فلاح و مرادی (١٣٩١)، شکوهییکتا و همکاران (١٣٩٣)، پوشنه ، شریفی و معتمدیگانه (١٣٩٤)، زارع و امینی (١٣٩٥) و مسیبی و میرمهدی (١٣٩٦) مبنی بر اثربخشی تمرین های رایانه ای شناختی بر کارکردهای عصب روان شناختی همسویی دارد.