چکیده:
در عصر حاضر رعایت اخلاق حرفهای توسط مدیران منابع انسانی در حوزههای مختلف و از جمله در ارزیابی عملکرد، امری ضروری بوده و با اتخاذ تصمیمات منطقی و خردمندانه در این زمینه منافع بلندمدت سازمان تأمین میشود. هدف این پژوهش شناسایی مؤلفههای اخلاق حرفهای مورد توجه مدیران مدارس در ارزیابی از عملکرد معلمان و بررسی تأثیر آنها در بهرهوری شغلی معلمان میباشد. روش این پژوهش، آمیخته، راهبرد پژوهش در بخش کیفی تحلیل مضمون بوده است. به این منظور 16 مصاحبه با مدیران باسابقه مدارس ناحیه1 بندرعباس انجام شد. با تحلیل محتوای مصاحبهها، مؤلفههای اخلاق حرفهای شامل کرامت انسانی، عدالت و انصاف، امانتداری و رازداری، حقیقتگرایی، توجه به رشد و تعالی، رعایت قوانین و مقررات، انتقادپذیری، تعهد و تخصص، صداقت و شفافیت برای ارزیابی از عملکرد معلمان شناسایی شد. مؤلفههای شناسایی شده و به سه دسته مؤلفههای اخلاقی مورد توجه در برخورد با معلمان، مؤلفههای اخلاقی فردی مدیر و مؤلفههای اخلاقی مورد نیاز در محیط مدرسه تقسیمبندی شد. در بخش کمّی پژوهش، دادهها با استفاده از دو پرسشنامه (پرسشنامۀ محققساخته برای سنجش اخلاق حرفهای ارزیابی عملکرد مدیران مدارس و پرسشنامه بهرهوری هرسی و گلداسمیت برای سنجش میزان بهرهوری معلمان) جمع آوری شده است. روایی و پایایی پرسشنامهها مورد تأیید قرار گرفت. با تحلیلهای آماری در بخش کمی پژوهش، فرضیه اصلی این پژوهش مورد تأیید قرار گرفت و نشان داد که رابطۀ مثبت و معناداری بین رعایت اخلاقحرفهای در ارزیابی معلمان و بهرهوری آنها وجود دارد. لذا میتوان گفت در راستای بهبود بهرهوری شغلی معلمان، مدیران مدراس باید مؤلفههای اخلاق حرفهای شناسایی شده در این پژوهش را در ارزیابی عملکرد معلمان مورد توجه قرار دهند.
The purpose of this study is to identify the components of professional ethics considered by school principals in evaluating teachers 'performance and to examine their impact on teachers' job productivity. The method of this research is mixed. The research strategy was in the qualitative part of thematic analysis and for this purpose 16 interviews were conducted with experienced school principals in District 1 of Bandar Abbas. By analyzing the content of the interviews, the components of professional ethics of human dignity, justice and fairness, fidelity and confidentiality, realism, attention to growth and excellence, compliance with rules and regulations, critique, commitment and expertise, honesty, and transparency to evaluate the performance of teachers are identified. The identified components were divided into three categories: ethical components considered in dealing with teachers, individual ethical components of the principal, and ethical components required in the school environment. The quantitative part of the research is based on two questionnaires, a researcher-made questionnaire to assess the professional ethics of school principals and a questionnaire based on the Hershey and Goldsmith productivity questionnaire, which is designed to measure teachers' productivity. With statistical analysis in the quantitative part of the research, the main hypothesis of this research was confirmed and there is a positive and significant relationship between the observance of professional ethics in teacher evaluation and their productivity