چکیده:
ادبیات داستانی کودکان یکی از مؤثرترین اشکال تعلیم و تربیت غیررسمی است؛ که متأثر از ایدئولوژی و گفتمانهای موجود برخی عناصر تربیتی را در کانون توجه قرارمیدهد. محمود حکیمی بهعنوان یکی از پرکارترین نویسندگان کودکان در فضای اجتماعی و سیاسی سالهای قبل از انقلاب اسلامی و در تقابل با گفتمان نظام سلطه به نگارش داستانهایی برای کودکان پرداخته است و تربیت دینی را که دغدغهی خود و بخشی از جامعه روشنفکری آن زمان بود را محتوای مناسب برای داستانهایش انتخاب کرده است. پژوهش حاضر با روش تحلیل گفتمان انتقادی و بهصورت هدفمند داستان «پرواز بهسوی سیاره آزادی» را که از گونه داستانهای دینی است، با هدف استخراج برخی عناصر تربیتی شامل اهداف تربیتی، الگوهای رفتاری و روشهای تربیتی که در نظامهای اعتقادی (ایدئولوژیها) بیشتر موردتوجه قرار میگیرند، تحلیل و تبیین کرده است. نتایج این پژوهش ازنظر تحلیل گفتمانی وجود پنج گفتمان را تائید میکند. حکیمی چهار گفتمان رایج همعصر خود یعنی؛ گفتمان چپ مارکسیست، مسیحیت، ملیگرایی و سکولار را توصیف و موردنقد قرار داده است. گفتمان پنجم، گفتمان اسلام شیعه و گفتمان غالب و تعلق گفتمانی او است و مضامین تربیتی در این اثر متأثر از همین گفتمان و در تقابل با سایر گفتمانها شکلگرفته و ضمن به حاشیه بردن سایر گفتمانها، گفتمان خود را برتری بخشیده است.
Children's fiction is one of the most effective forms of non-formal education in addition to formal education; Influenced by the existing ideology and discourses, some educational elements are in the center of attention. Mahmoud Hakimi, as one of the most prolific children writers in the social and political space of the years before the Islamic Revolution and in opposition to the discourse of the domination system, has written stories for children and appropriate religious education that was his concern and part of the intellectual community at that time. He has chosen for his stories. The present study uses the method of critical discourse analysis and purposefully tells the story of "Flying to the Planet of Freedom", which is a kind of religious story, with the aim of extracting some educational elements, including; It has analyzed and explained the educational goals, behavioral patterns and educational methods that are most considered in belief systems (ideologies). The results of this research in terms of discourse analysis is that Hakimi has Five common discourses of his time, namely; The leftist Marxist discourse has described and criticized Christianity, nationalism, secularism, and Shiite Islam. The Fifth discourse is the dominant discourse and belongs to the wise discourse, and the educational themes in this work are influenced by the same discourse and are formed in contrast to other discourses, and while marginalizing other discourses, it has superiorized its discourse.