چکیده:
پژوهش حاضر به ارزیابی مسابقات علمی تخصصی معلمان تربیتبدنی و تاثیر آن بر توانمندسازی و نیات رفتاری معلمان شرکتکننده در این مسابقات پرداخته است. این پژوهش از نوع پژوهشهای توصیفی- همبستگی بوده که به روش پیمایشی و میدانی انجامشده است. جامعه و نمونه آماری برابر و شامل تمامی معلمان شرکتکننده در بیست و هشتمین دوره مسابقات علمی– تخصصی معلمان تربیتبدنی سراسر کشور بوده است (187n=). ابزار مورداستفاده پرسشنامه محقق ساخته میباشد که پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ (85/0r=) مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی مناسب با کمک نرمافزار SPSS20 استفاده شد. همچنین از مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار AMOS16 برای بررسی مدل پژوهش استفاده کردیم. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بیشترین همبستگی بین متغیرهای ارزیابی جامع و کامل با تناسب آزمون (78/0r=، 001/0sig=) و ضعیفترین همبستگی میان متغیرهای پوشش رسانهای و پاداش و حمایت اداره (30/0r=، 001/0sig=) مشاهده شد. درنهایت با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری تاثیر مستقیم تناسب آزمون بر نیات رفتاری 45/0 به دست آمد. همچنین توانمندسازی بهعنوان یک متغیر مستقل 23/0 از واریانس نیات رفتاری را تبیین میکند. نهایتا تناسب آزمون در کل 61 درصد (بهطور مستقیم و غیرمستقیم) از تغییرات نیات رفتاری را تبیین میکند. هرچند نتایج این تحقیق نشان داد که مسابقات علمی تخصصی ازنظر معلمان شرکتکننده از تناسب خوبی برخوردار است اما مسیولین برای مشارکت بیشتر و بهتر معلمان و استمرار این مشارکت در سالهای بعدی، باید پاداشهای (مالی- غیرمالی) مناسبتری را در نظر بگیرند.
خلاصه ماشینی:
کارشناس ارشد مديريت ورزشي، آموزش وپرورش کرمانشاه ، کرمانشاه ، ايران چکيده : پژوهش حاضر به ارزيابي مسابقات علمي تخصصي معلمان تربيت بدني و تأثير آن بر توانمندسازي و نيات رفتاري معلمان شرکت کننده در اين مسابقات پرداخته است .
هرچند نتايج اين تحقيق نشان داد که مسابقات علمي تخصصي ازنظر معلمان شرکت کننده از تناسب خوبي برخوردار است اما مسئولين براي مشارکت بيشتر و بهتر معلمان و استمرار اين مشارکت در سال هاي بعدي، بايد پاداش هاي (مالي- غيرمالي) مناسب تري را در نظر بگيرند.
لذا با توجه به عدم وجود تحقيقات جديد، و نياز به تحقيقات جديد در اين زمينه با توجه به فعاليت معلمان متخصص و جديد الاستخدام در آموزش وپرورش ، و تغييرات زيادي که مسابقات علمي- تخصصي در سال هاي اخير کرده است ، در اين تحقيق ما بر آنيم که از شرکت کنندگان حاضر در مرحله کشوري بيست و هشتمين دوره اين مسابقات ، در مورد تناسب اين آزمون و اينکه آيا حضور در اين مسابقات باعث توانمندسازي و نيات رفتاري معلمان تربيت بدني ميشود، پرسش کنيم .
نتايج اين فرضيه با تحقيق سلماني (١٣٨٤)، که نشان داد بين خود کارآمدي معلمان تربيت بدني شرکت کننده در مسابقات علمي- تخصصي و شرکت نکرده تفاوت معني داري وجود ندارد، مغايرت دارد.
Keywords: Physical Education Teachers, specialized scientific competitions and Behavioral intention.