چکیده:
مفهوم قدرت در رشته ها و علوم مختلف تعاریف گوناگونی از آن شده است. آن چه در این نوشتار آمده است اصطلاح خاص آن در علوم سیاسی می باشد. اندیشمندان قدرت را به قدرت سخت با ابزار نظامی و قدرت نرم را با ابزار تبلیغاتی و رسانه تقسیم بندی نموده اند. بدین معنا که اعمال قدرت سخت بر پاداش و تهدید متکی است ولی قدرت نرم از جنس اقناع و القاء است. مولفه ها و عناصر قدرت نرم شامل عناصری از قبیل، فرهنگی-اعتقادی، اجتماعی-انسانی، روانشناختی، سیاسی و علمی می باشد که حضرت امام رحمت الله علیه در وصیت نامه سیاسی-الهی خود بر این عناصر و هم چنین شاخص هایی از جمله مکتب اسلام، مذهب تشیع، دیپلماسی فعال و عمومی و سرمایه اجتماعی تاکید نموده اند.
خلاصه ماشینی:
مؤلفه ها و عناصر قدرت نرم شامل عناصري از قبيل ، فرهنگي-اعتقادي، اجتماعي-انساني، روانشناختي، سياسي و علمي ميباشد که حضرت امام رحمت الله عليه در وصـيت نامه سـياسـي-الهي خود بر اين عناصر و هم چنين شاخص هايي از جمله مکتب اسلام ، مذهب تشيع ، ديپلماسي فعال و عمومي و سرمايه اجتماعي تأکيد نموده اند.
علاوه بر اين حضرت امام رحمت الله عليه به مؤلفه هاي آگاهي بخشـي، اقناع و همراه سـازي، که عناصر اصلي قدرت نرم محسوب ميشـوند، در وصـيت نامه خود توجه خاص نموده است .
» و حضرت امام رحمت الله عليه در بند «الف » وصيت نامه چنين مينويسد: «بيترديد رمز بقاي انقلاب اســـلامي همان پيروزي اســـت و رمز پيروزي را ملت ميداند و نســل هاي آينده تاريخ خواهند خواند که در رکن اصــلي آن انگيزه الهي و مقصــد عالي حکومت اسلامي و اجتماع ملت در سراسر کشور با وحدت کلمه براي همان انگيزه و مقصد فراهم است » ايدئولوژي از ديد جامعه شناسي سه ويژگي اصلي را داراست .
جمهوري اسـلامي با اکثر کشورها براساس رعايت اصل احترام و منافع متقابل غير از کشورهاي رژيم صــهيونيســتي و آمريکا داراي روابط ســياســي، اقتصــادي بوده ولي درمورد کشــورهاي جهان سـوم (توسـعه نيافته ) که بيش تر آن ها کشـورهاي اسلامي ميباشند توجه خاصي دارد و ميبايست با اين دولت ها براساس توصيه حضرت امام رحمت الله عليه روابط هرچه گسترده تر در تمامي زمينه هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي داشته باشد و از اختلافات جزيي که موجب تفرقه ميگردد، پرهيز شود.