چکیده:
افراد دارای نارساییهای تحولی در مقایسه با افراد عادی در معرض افزایش انواع بدرفتاریها هستند. هدف پژوهش حاضرمطالعه کودکآزاری در کودکان دارایرساییهای ذهنی و تحولی است. در این راستا، کلیدواژههای تخصصی child abuse، child maltreatment، Mental Retardation، Intellectual and Developmental Disability، Adaptive-Cognitive Disabilities، و Cognitive Delays فرمولبندی شده و در بخش پیشرفتة پایگاه Web of Science وارد گردید. نتایج بازیابیشده مورد بررسی قرار گرفتند و پس از اعمال معیارهای ورود و خروج مقالات به مطالعه، تعداد 18 مقاله برای دستیابی به هدف پژوهش مورد واکاوی بیشتر قرار گرفتند. شواهد پژوهشی زیادی وجود دارد که افراد دارای نارساییهای تحولی در مخاطره بالایی از انواع بدرفتاری در مقایسه با همسالان عادی خود در حوزههای خشونت جسمانی، سوء استفاده جنسی و قربانی شدن از سوی همسالان (مانند قلدری) هستند. طراحی برنامههای مداخلهای و آموزشی بهویژه برنامههای جامعه- محور برای مراقبت و پیشگیری از بدرفتاری و سوءاستفاده از افراد دارای نارساییهای ذهنی و تحولی ضروری است.
People with developmental disabilities are at an increased for multiple types of maltreatment in comparison with their typically developing peers. The aim of current research was to study the maltreatment and child abuse toward children with intellectual and developmental disabilities. Subject keywords including child abuse, child maltreatment, mental retardation, intellectual and developmental disability, adaptive-cognitive disabilities, and cognitive delays are formulated, and then submitted into advanced search section of Web of Science database. Retrieved results were examined and finally 18 papers were chosen for further analysis. There are plenty of evidence-based researches that people with intellectual and developmental disabilities are at increased risk for multiple types of maltreatment in comparison with their typically developing peers, including sexual abuse, physical violence and peer victimization such as bulling. To care and prevention of maltreatment and child abuse toward people with intellectual and developmental disabilities and other developmental disabilities developing a community –based program are needed.