چکیده:
هر چند دامنه بحث از قرآن ونظریه تکامل همچنان بعضی از طرفداران خود را در طیف وسیعی از جدایی یا تعارض آن دو قرار داده است، اما کسانی هم هستند که به ارتباط و یکپارچگی آن دو میاندیشند، از آن جمله جیمز کلارک، فیلسوف دین معاصرکه با تحلیل پارهای از مبانی معرفتی و روششناختی او در این پژوهش مشخص گردید که نگاه او به علم و دین ویژگیهای خاص خود را دارد، مثلا او در رابطه نظریه تکامل با قرآن به سراغ سبک بیانی قرآن رفته و با مداقه در آیات خلقت به این نتیجه رسیده است که بیان قرآن در موضوع خلقت انسان مختصر و پراکنده و اغلب دارای ابهام است، و این خود ویژگی منحصر و سازگار با اهداف عالی قرآن است. لذا تلاش برای کشف و فهم مراحل خلقت با همه جزئیاتش از طریق قرآن ما را به ناسازگاری آن با نظریه علمی تکامل میرساند. بعلاوه، رویکرد دقیق در میان مفسران قرآن هم برای کسانی خواهد بود که از بیان قرآن در آفرینش انسان درصدد کشف همه حقایق و مراحل خلقت برنیایند، بلکه هم نقش و جایگاه مهمی برای علم و کشفیات جدید علمی دانشمندان علوم مختلف در نظر گیرند و هم اینکه اشارات قرآن در این موضوع را جهت اثبات امور وحقایق مهمتری چون فرجام کفرورزی، ضرورت مغرور نشدن و لزوم تقوا ورزیدن وتسلیم امر الهی بودن آدمی، تفکر در آفرینش و تذکر به نعمات و یاد خدا، معاد، قدرت و خالقیت الهی و شایستگی پرستش خدا بدانند.
Although the discussion of the Qur'an and the theory of evolution still places some of its supporters in a wide range of separation or conflict between the two, but there are also those who think of the connection and integration of the two, among them, James Clark, the contemporary philosopher of religion, who by analyzing some of his epistemological and methodological foundations in this research, it is clear that his view of science and religion has its own characteristics. For example, in relation to the theory of evolution and the Qur'an, he has discussed the style of expression of the Qur'an, and by studying the verses of creation, he has come to the conclusion that the Qur'an's statement on the subject of human creation is brief and scattered and often ambiguous. Therefore, trying to discover and understand the stages of creation with all its details through the Qur'an leads us to its incompatibility with the scientific theory of evolution. In addition, the strict approach among the interpreters of the Qur'an will be for those who do not try to discover all the facts and stages of creation from the Qur'an's statement in the creation of man, but also consider an important role and place for science and new scientific discoveries of scientists of different sciences, and also that they consider the references of the Qur'an in this matter to prove more important matters and facts such as the end of disbelief, the need not to be proud and the need to be pious and surrender to Allah the Almighty, thinking about creation and reminding Allah’s blessings and remembrance, resurrection, Allah's power and creativity, and the merit of worshiping Allah the Almighty.