چکیده:
زمینه: انسان با از دست دادن سرمایه اخلاقی به انسان مجازی و تک بعدی تبدیل میشود و سرمایهاجتماعی را از دست میدهد. بنابراین هدف تحقیق حاضر ارائه الگوی سرمایه اجتماعی براساس عوامل سازنده آن به ویژه سرمایهاخلاقی در شرکتهای منطقهای برق است. روش: این پژوهشاز لحاظ هدفکاربردی و در زمره تحقیقات توصیفی-اکتشافی بود. جامعهآماری پژوهش دربرگیرنده صاحبنظران، متخصصین، مدیران و اساتید دانشگاه (بخشکیفی) و مدیران ارشد شرکتهای برق (بخشکمی) بود. نمونه کیفی 10 خبره به شیوه هدفمند انتخاب شدند و نمونه کمی 32 نفر به شیوه تصادفی بودند. ابزار پژوهش مصاحبه (کیفی) و پرسشنامه پژوهشگرساخته (کمی) بود. دادهها با آزمون مدلسازی ساختاری- تفسیری و آزمون MICMAC تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد مولفه های اخلاقی چون: سیستم پاداش دهی، آداب رفتاری، ارزشها، عدالت سازمانی، اخلاق حرفه ای و هنجارها، دارای نقش مستقل بوده و بر عوامل میانجی تاثیرگذار بودند. همچنین مولفه های اخلاقی چون: شایسته سالاری، کارگروهی، الزامات اخلاقی، اعتماد، قانونمداری، مسئولیت پذیری، تعلق سازمانی، هویت و همبستگی و انسجام دارای نقش میانجی بودند و در پایینترین سطح نیز شاخصهای روابط شبکه ای و پیکربندی آن، ارزش روز شرکت، میزان هزینه ها، تحزب و مشارکت، سازمانهای بین المللی و زبان و کدهای مشترک، دارای نقش وابسته هستند که توسط عوامل مستقل و میانجی تحت تاثیر قرارگرفتند. نتیجهگیری: میتوان گفت که تنظیم آداب مناسب رفتاری، وجود عدالت سازمانی در سازمان، وجود سیستم پاداش دهی کارآمد، ایجاد ارزشهای مناسب و همچنین هنجارهای مشترک به تقویت عواملی مثل اعتماد، قانونمداری، کارگروهی، اخلاق حرفه ای، شایسته سالاری، مسئولیت اجتماعی، تعلق سازمانی وغیره کمک خواهد کرد که در نهایت با بهبود عملکرد سازمان منجر به بهبود شاخصهایی مثل ارزش روز شرکت، کاهش هزینه های شرکت، مشارکت در درون سازمان و... میشوند.
Background: With the loss of moral capital, man becomes a virtual human being and a one-dimensional being and loses his main assets, including social capital. Therefore, the purpose of this study is to provide a model of social capital based on its components, especially ethical capital in regional electricity companies in Iran.
Method: This research was applied in terms of purpose and in the category of descriptive-exploratory research. The statistical population of the study included experts including experts, managers and university professors in the field of human resources (quality department) and senior managers of regional power companies in Iran (quantitative department) from which 32 people were randomly selected as a sample. The research instrument was a researcher-made interview and a questionnaire, and the structural-interpretive modeling test and the MICMAC test using Excel and MATLAB software were used to analyze the data.
Results: The results showed that among the identified factors for social capital in electricity companies are ethical indicators and components such as: reward system, behavioral etiquette, values, organizational justice, professional ethics and norms and norms. They had an independent role and influenced mediating and dependent factors. Ethical components such as: meritocracy, teamwork, ethical requirements, trust, rule of law, responsibility, organizational affiliation, identity and solidarity and cohesion had a mediating or communication role, and at the lowest level, the indicators of network relations and its configuration, the day-to-day value of the company, the amount of costs, party affiliation, international organizations, and common language and codes all play a dependent role, influenced by independent and mediating factors.
Conclusion: Based on the results, it can be said that the regulation of appropriate behavioral etiquette, the existence of organizational justice in the organization, the existence of an effective reward system, the creation of appropriate values and common norms to strengthen factors such as trust, rule of law, teamwork, ethics Professionalism, meritocracy, social responsibility, organizational affiliation, etc. will help, which ultimately improve the performance of the organization to improve indicators such as the day value of the company, reduce company costs, participation within the organization, etc.