چکیده:
هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش والدگری ذهن آگاهانه بر تنظیم شناختی هیجان مادران و مشکلات درون سازی شده و برون سازی شده کودکان پیشدبستانی دارای علائم اضطرابی شهر تهران بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران کودکان پنج تا ششساله دارای علائم اضطرابی مهدکودکهای شهر تهران، در سال تحصیلی 98-1397 بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 40 نفر انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه 20 نفری جایگذاری شدند. در این پژوهش گروه آزمایش هفتهای یکبار در 8 جلسۀ 90 دقیقهای برنامۀ آموزش والدگری ذهن آگاهانه را دریافت کردند. همچنین شرکتکنندگان در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری پرسشنامههای نظم جویی شناختی هیجان (CERQ، گارنفسکی و همکاران،2002) و سیاهه مشکلات رفتاری کودکان(CBCL ،آخنباخ و همکاران،1991) را تکمیل نمودند. نتایج تحلیل واریانس مختلط با اندازهگیری مکرر نشان داد که آموزش والدگری ذهن آگاهانه بر کاهش راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان ناسازگار (05/0p ،906/10= F)، مشکلات برونیسازی شده (05/0p ،002/0= F) و مشکلات درون سازی شده کودکان (05/0p ،342 /0 = F) اثر داشته و این تأثیر در دوره پیگیری پایدار مانده است. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر به نظر میرسد که باید به نقش دورههای والدگری ذهن آگاهانه در پیشگیری و کاهش مشکلات روانشناختی کودکان پیشدبستان توجه کرد.
The aim of this study was to determine the effectiveness of mindful parenting on cognitive emotion regulation of mothers and Internalized and externalized problems of preschool children with anxiety symptoms in Tehran. The research method was quasi-experimental with a pretest-posttest design and a one-month follow-up period with the control group. The statistical population included all mothers of children aged 5 to 6 years with anxiety symptoms in kindergartens in Tehran, in the academic year 1397-98, 40 people were selected using the purposive sampling method and randomly placed in two groups of 20 people. In this study, the experimental group received a mindfulness parenting education program once a week in 8 sessions of 90 minutes. Participants also completed the cognitive emotion regulation Questionnaires (CERQ, Garnefski et al., 2002) and the Children's Behavioral Problems List (CBCL, Achenbach et al., 1991) in three stages pre-test, post-test and follow-up. The results of mixed analysis of variance with repeated measures showed that mindfulness parenting education reduces cognitive emotion regulation strategies of maladaptive emotion (p and Internalized problems of children (p 342) had an effect and this effect remained stable during the follow-up period. According to the findings of the present study, it seems that the role of mindful parenting courses in preventing and reducing psychological problems in preschool children should be considered.
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ٩، شماره پياپي ٧٨، آذر ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(9), 2022 اثربخشي والدگري ذهن آگاهانه بر راهبردهاي نظم جويي شناختي هيجان مادران و مشکلات درون سازي شده و برون سازي شده کودکان پيش دبستاني با علائم اضطرابي شهر تهران The effectiveness of mindful parenting on cognitive emotion regulation strategies and Internalized and externalized problems of preschool children with anxiety symptoms in Tehran مائده علي اکبري (نويسنده مسئول ) Maede Aliakbari* Master of clinical Psychology, Shahid Beheshti کارشناسي ارشد روانشناسي باليني ، دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي ، University of Medical Sciences Tehran, Iran.
با توجه به اهميت راهبردهاي تنظيم هيجاني مادران در پيش بيني علائم روان شناختي مانند علائم اضطرابي کودکان ، و همچنين با توجه به اين موضوع که عواملي همچون اضطراب والدين ، شيوه فرزند پروري و راهبردهاي اجتنابي والدين در تداوم اضطراب و مشکلات رفتاري دروني سازي و بروني سازي شده کودکان 13 نقش دارند، مشارکت مادران و آموزش راهبرهاي هيجاني سازگار به آن ها مي تواند در کاهش علائم اضطرابي کودکان مؤثر باشد (پارنت 1 Anxiety Disorders 2 Aggarwal 3 Haller 4 Abbo 5 Canals 6 Achenbach 7 Shafiee 8 Kimonis 9Sanders 10 Comer 11 Pintar Breen 12 Schweizer 13Parent رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ٩، شماره پياپي ٧٨، آذر ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(9), 2022 و همکاران ، ٢٠٢٠).
ملاکهاي ورود شامل کسب نمره لازم در پرسشنامه اضطراب کودکان پيش دبستاني (نمره ٣٥ و بالاتر)، عدم دريافت درمان دارويي بر اساس گزارش خود فرد و تکميل فرم رضايت نامه آگاهانه شرکت در برنامه 1Thomas 2 Corthorn 3 Choate 4 Rivera 5 Gouveia 6 Alexander 7Burnett-Zeigler 8 Bamber اثربخشي والدگري ذهن آگاهانه بر راهبردهاي نظم جويي شناختي هيجان مادران و مشکلات درون سازي شده و برون سازي شده کودکان پيش دبستاني با علائم اضطرابي شهر تهران The effectiveness of mindful parenting on cognitive emotion regulation strategies and Internalized and externalized ...