چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه ابعاد و رفتارهای والدگری است. در این پژوهش توصیفی - هنجاریابی نمونه شامل 329 والد دارای کودکان 7 تا 12 سال در مقطع تحصیلی ابتدایی بود که بهصورت نمونهگیری در دسترس در شهرهای سنندج و مریوان در سال تحصیلی 1400-1401 انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه های ابعاد و رفتارهای والدگری (PBDQ، 2015) و پرسشنامه فرزندپروری آلاباما (APQ، 1990) استفاده شد. نتایج محاسبه نسبت روایی محتوا (CVR) و شاخص روایی محتوا (CVI) با نمره بالاتر از 83/0 و 75/0 حاکی از مناسب بودن محتوای پرسشنامه بود. نتایج تحلیل عامل تأییدی، 6 عامل اصلی پرسشنامه و برازش مطلوب مدل را تأیید کرد. نتایج بررسی روایی همگرا و واگرا حاکی از همبستگی معنادار میان زیرمقیاسهای پرسشنامه ابعاد و رفتارهای والدگری با زیرمقیاسهای پرسشنامه والدگری آلاباما بود (p). همسانی درونی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (87/0 =α) و ضریب اومگای مکدونالد (ꞷ= 0/88) تأیید شد؛ بنابراین باتوجهبه مطلوب بودن ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی این پرسشنامه (29 سؤالی) میتوان از آن در کارهای پژوهشی و ارزیابی، جهت بررسی دقیقتر رفتارهای والدگری در جمعیت والدین ایرانی بهره برد.
The aim of this study was to investigate the psychometric properties of the Persian version of the Parenting Dimensions and Behavior Questionnaire. in this descriptive-normative research, the sample consisted of 329 parents with children aged 7 to 12 years at the elementary educational level who were selected by convenience sampling method in Sanandaj and Marivan in the academic year 1400-1401. To collect data, parenting dimensions and behavior questionnaires (PBDQ, 2015) and Alabama Parenting Questionnaire (APQ, 1990) were used. The results of calculating the content validity ratio (CVR) and content validity index (CVI) with scores higher than 0.83 and 0.75 indicated the appropriateness of the content of the questionnaire. The results of the confirmatory factor analysis confirmed the 6 main factors of the questionnaire and the good fit of the model. The results of the convergent and divergent validity showed a significant correlation between the subscales of the Dimensions and Parenting Behavior Questionnaire and the subscales of the Alabama Parenting Questionnaire (p
خلاصه ماشینی:
درحاليکه تعداد قابل توجهي از پژوهش هاي نظري و تجربي طي شش دهه گذشته بر روي مفهوم والدگري متمرکز بوده اند، در مورد عناصر اصلي و سنجش اين سازه هنوز نيز اختلاف نظر وجود دارد و بيشتر ابزارهاي سنجش والدگري بر سبک هاي والدگري متمرکز بوده اند 1 Bornstein 2 Pereira 3 Temcheff 4 Verhoeven 5 Kidd 6 Joussemet 7 Ryan 8 UNICEF 9 Parenting practices 10 Parenting dimensions 11 Kuppens & Ceulemans 12 Diana Baumrind 13 Dimensional studies 14 Stolz 15 Martines 16 Goagoses 17 Qian رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ٩، شماره پياپي ٧٨، آذر ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(9), 2022 (ريد١ و همکاران ، ٢٠١٥).
1 Boateng 2 Guadagnoli & Velicer 3 Nunnally 4 Haslam 5 The Parenting behaviors and dimensions questionnaire رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ٩، شماره پياپي ٧٨، آذر ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(9), 2022 پرسشنامه والدگري آلباما١ (APQ): پرسشنامه والدگري آلاباما توسط فريک ٢ (١٩٩١) به منظور ارزيابي رفتارهاي والدگري والدين کودکان ٦ تا ١٨ سال طراحي شده است و داراي دو فرم والد و کودک است .
در واقع هم راستا با پژوهش ريد و همکاران (٢٠١٥) به نظر مي رسد که نمرات بالاتر در زير مقياس انضباط تنبيهي با سبک والدگري مستبدانه که بيشتر تنبيهي، محدودکننده و 1 Walling, Mills & Freeman 2 Nelsen, & Lott 3 Liu ويژگيهاي روان سنجي پرسشنامه ابعاد و رفتارهاي والدگري در والدين ايراني Psychometric Properties of the Parenting Behaviours and Dimensions Questionnaire in Iranian parents اجباري است مرتبط است .