چکیده:
هدف این پژوهش تعیین نقش واسطهای مهارتهای ارتباطی در رابطه بین ویژگیهای شخصیتی با استفاده پرخطر از اینترنت در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان سمنان بود. پژوهش به روش تحلیلی و مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان سمنان در سال تحصیلی 1399-1398 به تعداد 750 نفر بود که از بین آنها تعداد 275 نفر نمونه به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای مهارتهای ارتباطی کوئیندام (CSQ) (2004)، پنج عاملی شخصیتی کاستا و مکگری (FPQ) (2004) و مقیاس غربالگری استفاده پرخطر از اینترنت جلنچیک و همکاران (QHUI) (2014) استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد اثرات مستقیم ویژگیهای شخصیتی بر استفاده پرخطر از اینترنت معنادار بود (001/0> p). از طرفی اثر غیرمستقیم ویژگیهای شخصیتی بر استفاده پرخطر از اینترنت با میانجی مهارتهای ارتباطی معنادار بود (001/0> p). شاخصهای نکویی برازش نیز حاکی از برازش مناسب مدل بود. بر اساس یافتههای این پژوهش نتیجهگیری میشود ویژگیهای شخصیتی با میانجی مهارتهای ارتباطی میتواند مدل استفاده پرخطر از اینترنت را تبیین کند.
The aim of this study was to determine the mediating role of communication skills in the relationship between personality traits and high-risk use of the Internet in the Farhangian University of Semnan students. The research was done by analytical method and structural equation modeling. The statistical population included all undergraduate students of Farhangian University of Semnan in the academic year of 2019-2020, numbering 750 people, out of which 275 people were selected by the available sampling method. To collect data from the Queendom Communication Skills Questionnaire (CSQ) (2004), Costa and McGarry's Five Personality Factors (FPQ) (2004), and the High-Risk Internet Use Screening Scale of Jelenchik & et al (QHUI) (2014) used. In order to analyze the data, structural equation modeling was used. The results of the research showed that the direct effects of personality traits on high-risk use of the Internet were significant (p
خلاصه ماشینی:
نقش واسطه اي مهارت هاي ارتباطي در رابطه بين ويژگيهاي شخصيتي با استفاده پرخطر از اينترنت در دانشجويان دانشگاه فرهنگيان سمنان The Mediating Role of Communication Skills in the Relationship between Personality Traits and High-Risk Use of the Internet in Semnan Farhangian University Students فرامرز دانش زاده Faramarz Daneshzadeh PhD Student in Educational Psychology, Semnan دانشجوي دکتري روان شناسي تربيتي ، واحد سمنان ، دانشگاه آزاد Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran.
چکيده Abstract The aim of this study was to determine the mediating هدف اين پژوهش تعيين نقش واسطه اي مهارت هاي ارتباطي در رابطه بين role of communication skills in the relationship ويژگيهاي شخصيتي با استفاده پرخطر از اينترنت در دانشجويان دانشگاه between personality traits and high-risk use of the Internet in the Farhangian University of Semnan فرهنگيان سمنان بود.
To collect data from the Queendom مهارت هاي ارتباطي کوئين دام (CSQ) (٢٠٠٤)، پنج عاملي شخصيتي Communication Skills Questionnaire (CSQ) (2004), کاستا و مک گري (FPQ) (٢٠٠٤) و مقياس غربالگري استفاده پرخطر از Costa and McGarry's Five Personality Factors (FPQ) (2004), and the High-Risk Internet Use Screening اينترنت جلنچيک و همکاران (QHUI) (٢٠١٤) استفاده شد.
بنابراين اين پژوهش با هدف تعيين نقش واسطه اي مهارت هاي ارتباطي در رابطه بين ويژگيهاي شخصيتي با استفاده پرخطر از اينترنت در دانشجويان دانشگاه فرهنگيان سمنان انجام شد.
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف تعيين نقش واسطه اي مهارت هاي ارتباطي در رابطه بين ويژگيهاي شخصيتي با استفاده پرخطر از اينترنت در دانشجويان دانشگاه فرهنگيان سمنان انجام شد.