چکیده:
هدف این پژوهش اتعیین اثربخشی آموزش مهارتهای مبتنی بر رویکرد هیجان مدار بر حساسیت اضطرابی و کنترل عواطف زنان آسیب دیده از روابط فرازناشویی بود. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل با مرحله پیگیری به مدت دو ماه بود. جامعه آماری شامل کلیه زنان آسیب دیده از روابط فرازناشویی بود که جهت استفاده از خدمات روانشناختی در سال 1401- 1400به کلینیکهای روانشناسی و مراکز تخصصی ازدواج (تحت پوشش سازمان بهزیستی) شهر تهران مراجعه کرده بودند. نمونه آماری شامل 30 نفر از این زنان بود که بهصورت در دسترس انتخاب شدند. سپس، بهطور تصادفی 15 نفر در گروه گواه و 15 نفر در گروه آزمایش جایگزین گردیدند. گروه مداخله آموزش مهارتهای مبتنی بر رویکرد هیجان مدار طی 8 جلسه 90 دقیقهای هفتهای یکبار دریافت کردند. دادهها با استفاده از مقیاس حساسیت اضطرابی فلوید و همکاران (ASI) (2005) و مقیاس کنترل عواطف ویلیامز و همکاران (ACQ) (1997) جمعآوری و به روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای مبتنی بر رویکرد هیجان مدار بر کاهش حساسیت اضطرابی و افزایش کنترل عواطف اثربخش است (05/0P) که 7/54 درصد از حساسیت اضطرابی و 4/85 درصد از کنترل عواطف را گزارش کرد. نتیجهگیری میشود این مداخله تاحد زیادی توانست حساسیت اضطرابی را کاهش و کنترل عواطف را افزایش دهند و از اینرو میتوانند در درمان آسیبهای روانشناختی ناشی از روابط فرازناشویی استفاده شود.
The purpose of this research was to determine the effectiveness of teaching skills based on an emotion-oriented approach to anxiety sensitivity and controlling the emotions of women affected by extramarital relationships. This research was a semi-experimental type with a pre-test, post-test, and control group with a follow-up phase for two months. The statistical population included all women affected by extramarital relationships who had been referred to psychological clinics and specialized marriage centers (under the welfare organization) in Tehran in order to use psychological services in 2021-2022. The statistical sample included 30 of these women who were selected as available. Then, 15 people were randomly replaced in the control group and 15 people in the experimental group. The intervention group received skills training based on an emotion-oriented approach during 8 sessions of 90 minutes once a week. The data were collected using Floyd et al.'s anxiety sensitivity scale (ASI) (2005) and Williams et al.'s emotion control scale (ACQ) (1997) and analyzed by variance analysis with repeated measures. The results showed that the training of skills based on the emotion-oriented approach is effective in reducing anxiety sensitivity and increasing emotion control (P
خلاصه ماشینی:
اثربخشي آموزش مهارت هاي مبتني بر رويکرد هيجان مدار بر حساسيت اضطرابي و کنترل عواطف زنان آسيب ديده از روابط فرازناشويي The effectiveness of skills training based on emotion-oriented approach on anxiety sensitivity and emotion control of women affected by extramarital relationships فهيمه آخوندي Fahime Akhoundi Ph. D.
چکيده Abstract The purpose of this research was to determine the هدف اين پژوهش اتعيين اثربخشي آموزش مهارت هاي مبتني بر رويکرد effectiveness of teaching skills based on an emotion-هيجان مدار بر حساسيت اضطرابي و کنترل عواطف زنان آسيب ديده از oriented approach to anxiety sensitivity and controlling the emotions of women affected by روابط فرازناشويي بود.
The results داد که آموزش مهارت هاي مبتني بر رويکرد هيجان مدار بر کاهش showed that the training of skills based on the emotion-oriented approach is effective in reducing حساسيت اضطرابي و افزايش کنترل عواطف اثربخش است (٠٠٥>P) که anxiety sensitivity and increasing emotion control ٥٤/٧ درصد از حساسيت اضطرابي و ٨٥/٤ درصد از کنترل عواطف را (P واژه هاي کليدي: .
نتيجه حاصل از پژوهش حاضر نشان داد آموزش مهارت هاي مبتني بر رويکرد هيجان مدار بر حساسيت اضطرابي در زنان آسيب ديده از روابط فرازناشويي مؤثر است .
همچنين يافته پژوهش حاضر نشان داد آموزش مهارت هاي مبتني بر رويکرد هيجان مدار بر کنترل عواطف زنان آسيب ديده از روابط فرازناشويي مؤثر است .
به طورکلي نتايج حاکي از اثربخشي آموزش مهارت هاي مبتني بر رويکرد هيجان مدار بر کاهش حساسيت اضطرابي و افزايش کنترل عواطف در زنان آسيب ديده از روابط فرازناشويي بود.