چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر هوش هیجانی بر قابلیتهای حرفهای معلمان و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در هنرستان دخترانه فنی و حرفهای پوشینهبافت در شهر اراک بوده است. جامعه آماری این پژوهش 420 دانشآموز هنرستان دخترانه پوشینهبافت در شهر اراک بود که از میان آنان 201 نفر بر مبنای جدول نمونهگیری مورگان و با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامههای هوش هیجانی شرینک (2010)، قابلیت حرفهای معلمان امفادی(2001) و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان هرمنس(1970) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نرمافزارهای اسپیاساس و لیرزل بهکار گرفته شد. یافتههای این پژوهش نشان دادند که میان هوش هیجانی و قابلیت حرفهای معلمان و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین رابطه میان قابلیت حرفهای معلمان و پیشرفت تحصیلی مورد تأیید قرار گرفت. با توجه به نتایج بهدست آمده میتوان گفت تقویت هوش هیجانی و قابلیتهای حرفهای معلمان موجب افزایش انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان فنی و حرفهای میشود. بهاینترتیب بهمنظور افزایش انگیزه پیشرفت در دانشآموزان، مطالعه پژوهشگران و اقدامات مسئولان ذیربط در این زمینه، ضرورت مییابد.
The present research has aimed to examine the effect of emotional intelligence upon teachers’ professional competencies and students’ motivation for academic progress in Poushineh Baft Technical and Vocational School in the city of Arak. The statistical population of this research consisted of 420 students from Poushineh Baft Technical and Vocational School in the city of Arak, 201 of whom were selected based on Morgan’s sampling table and in a simple random fashion. Shrink's emotional intelligence questionnaire (2010), Mfadi's questionnaire on teachers' professional competencies (2001) and Hermans' questionnaire for achievement motivation (1970) were used in order to measure the variables involved in the research. LISREL and SPSS software were used for data analysis. The results obtained by the research point out a positive, significant correlation between teachers' emotional intelligence and professional competencies and students' motivation for academic progress. The correlation between teachers' professional competencies and academic progress was also confirmed. The obtained results show that enhanced emotional intelligence and strengthened professional competencies in teachers can lead to higher motivation for academic progress in students in technical and vocational schools. Therefore, it seems necessary that more research be carried out and appropriate measures be taken by authorities in order to increase students' motivation for academic progress.
خلاصه ماشینی:
براي اندازه گيري متغيرهاي پژوهش از پرسشنامه هاي هوش هيجاني شرينک (٢٠١٠)، قابليت حرفه اي معلمان امفادي (٢٠٠١) و انگيزه پيشــرفت تحصيلي دانش آموزان هرمنس (١٩٧٠) اســتفاده شــد.
يافته هاي اين پژوهش نشان دادند که ميان هوش هيجاني و قابليت حرفه اي معلمان و انگيزه پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
Khatoon, Afzal, Kiran & Ijaz 6.
باتوجه به اهميت هوش هيجاني و لزوم پرورش آن ، برآن شديم تا تأثير اين مؤلفه را بر قابليتهاي حرفه اي معلمان که سبب تدريس هرچه بهتر آنان و درنهايت يادگيري هرچه بيشتر دانش آموزان مي شود و همچنين انگيزه پيشرفت تحصيلي دانش آموزان را که عاملي مهم در يادگيري است ، بسنجيم .
Miao, Humphrey, Qian & Pollack 2.
پورقلي نصفچي (١٣٩٧)، در پژوهش خود که ميان دانش آموزان پايه نهم و دهم شهر شهريار انجام داده است ، تأثير هوش هيجاني و پيشرفت تحصيلي را مورد بررسي قرار داده است .
اين پژوهش به صورت توصيفي - تحليلي انجام شــده است که به صورت مقطعي روي ٢٣٢ نفر از دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي بم انجام شده که به روش تصادفي طبقه اي انتخاب شده بودند و در نهايت اين نتيجه حاصل شد که ميان انگيزه پيشرفت تحصيلي ، هوش هيجاني و کيفيت زندگي ارتباط معنادار وجود دارد و اين پيشرفت قابل تعميم و آموزش است .
نتايج فرضيه هاي پژوهش )به تصویر صفحه رجوع شود) ¢ نتيجه گيري ¢ در پژوهــش حاضر به اهميت نقش و جايگاه هوش هيجانــي بر قابليتهاي حرفه اي معلمان و انگيزه پيشرفت تحصيلي دانش آموزان در هنرستانهاي فني و حرفه اي پرداخته شده است .