چکیده:
مسئله برنامهریزی دروس دانشگاهی، به ارائه یک جدول زمانبندی میپردازد که هدف آن، تخصیص دروس به بازههای زمانی مختلف در طول هفته و تعیین چینشی از دروس است که ضمن رعایت مقررات آموزشی از نظر مدرس، دانشجو و امکانات دانشگاه قابل قبول و انجام پذیر باشد. در این مقاله سعی شده است، یک مسئله برنامهریزی را مورد بررسی قرار گرفته که همه محدودیتهای برنامه ریزی و فشرده بودن برنامه درسی، توزیع برنامه دروس در چارچوب زمانی بررسی شده، ترجیحات اساتید، حداقل تعداد روزهای کاری، حداکثر ظرفیت و پابرجایی کلاسها (با هدف حداقل کردن رفت و آمد روزانه دانشجویان بین کلاسها) رعایت شوند. جهت مدل سازی مساله، یک مسئله برنامهریزی ریاضی از نوع غیرخطی عدد صحیح و با ابعاد بزرگ را در نظر گرفته ایم. حل مدل ریاضی به کمک نرم افزارها GAMS انجام و نتایج برنامه ریزی درسی برای ترم دوم کارشناسی ارشد ریاضی کاربردی دانشگاه علم و صنعت در پایان گزارش شده است.
The problem of course timetabling problem deals with the creation of a timetable, the purpose of which is to assign courses to different time periods in the week and to determine an arrangement of courses that is acceptable and feasible for teachers, students, and higher education institutions while complying with the educational regulations. In this work, we attempted to consider a scheduling problem in which the compactness of the curriculum, the distribution of the course schedule in the time frame, the preferences of the professors, the minimum number of working days, the maximum capacity, and the sustainability of the classes (with the goal of minimizing the daily commute of students between classes) should be considered. To model the problem, we considered a mathematical programming problem of nonlinear integer type with large dimensions. The solution of the mathematical model with using the software GAMS and the results of course planning for the second semester of the master's program in applied mathematics at Iran University of Science and Technology are reported at the end.
خلاصه ماشینی:
دانشجوي کارشناسي ارشد رياضي کاربردي ، دانشکده رياضي ، دانشگاه علم وصنعت ايران ، تهران ، ايران تاريخ دريافت : ١٤٠١/٠٣/١٠ تاريخ پذيرش : ١٤٠١/٠٨/٠٧ چکيده مسئله برنامه ريزي دروس دانشگاهي ، به ارائه يک جدول زمان بندي مي پردازد که هدف آن ، تخصيص دروس به بازه هاي زماني مختلف در طول هفته و تعيين چينشي از دروس است که ضمن رعايت مقررات آموزشي از نظر مدرس ، دانشجو و امکانات دانشگاه قابل قبول و انجام پذير باشد.
در اين مقاله سعي شده است ، يک مسئله برنامه ريزي را مورد بررسي قرار گرفته که همه محدوديت هاي برنامه ريزي و فشرده بودن برنامه درسي ، توزيع برنامه دروس در چارچوب زماني بررسي شده ، ترجيحات اساتيد، حداقل تعداد روزهاي کاري ، حداکثر ظرفيت و پابرجايي کلاس ها (با هدف حداقل کردن رفت و آمد روزانه دانشجويان بين کلاس ها) رعايت شوند.
ir ١- مقدمه مسئله برنامه ريزي دروس دانشگاهي ١ از يک مسئله عملياتي تشکيل شده است که هدف آن ، تعيين بهترين زمان بندي براي مجموعه اي از دروس دانشگاه در مدت زمان مشخص (در يک دوره پنج روزه کاري) و با در نظر گرفتن تعداد کلاس هاي موجود ميباشد.
متغيرهاي تصميم مدل فوق نيز عبارتند از: ݕ که متغيري باينري است که اگر يک جلسه از درس ܿ در بازه زماني ݄ در کلاس ܽ برنامه ريزي شده باشد مقدار يک و در غير اين صورت مقدار صفر را مي گيرد (ܣאܽ ،ܪא݄ ،ܥאܿ).
“An integer programming formulation for a case study in university timetabling,” European Journal of Operational Research, Vol. 153, pp.