چکیده:
اسماء مستأثره، اسماء برگزیده ذات حق متعال هستند که درباره حقیقتشان حدسهای گوناگونی مطرح است. برخی گفتهاند این اسماء در ذات حقتعالی هستند و در واقع اطلاق اسم بر اینها از باب مسامحه است؛ و آنها را واسطه بین ذات و تعین اول احدی دانستهاند. بر این اساس، این اسماء وجه باطنی و اطلاقی، با اطلاق مقسمی ساحت احدی هستند. برخی هم تجلی تعین احدی را همان اسم مستأثره گفتهاند، و عدهای هم معتقدند اینها اسمائی در ساحت واحدیتاند، البته وجه باطنی ساحت واحدیتاند. درباره ظهور این اسماء هم برخی مطلقاً به عدم ظهور آن قائل شدهاند، و برخی به ظهور آن قائلاند، اما معتقدند ظهور آنها هم مستأثره است. برخی هم به ظهور تفصیلی آنها معتقدند. اهل عرفان اساس سلوک را «تعلق» و «تحقق» و «تخلق» به اسماء الاهی میدانند. اگر علم و وصول به اسماء مستأثر را ممکن بدانیم، به همان مقدار عارف واصل کامل و اکمل خواهد بود. به زعم ما، اسماء مستأثره از جایگاه کنه ذات تا مراتب نازله مادون، تنزل و ظهور دارند و فقط با دیده حق مشهود میشوند. این مقاله به شیوه توصیفیتحلیلی با توجه به احادیث اهل بیت (ع) و تحلیلهای عقلیعرفانی نگاشته شده است.
The hidden names are the chosen names of the Supreme Being, about whose truth there are various guesses. Some people say that these names are in the essence of Almighty God, and in fact, considering them as names is a matter of tolerance. They considered the names to be the intermediary between the essence and the first determination. Accordingly, these names are the internal and absolute aspects of the Sole One. Some have called the manifestation of God's determination the same as the hidden name, and others believe that these names are in the field of unity; of course, they are the inner aspect of this field. Regarding the appearance of these names, some believe that they do not appear at all, and some believe that they appear, but their appearance is also hidden. Another group believes in their detailed appearance. The people of mysticism consider the basis of conduct to be "belonging", "fulfillment", and "resemblance" to the divine names. If we consider the knowledge and access to the hidden names as possible, in the same proportion, the successful mystic will be complete and more complete. According to our opinion, the hidden names are descending and emerging from the interior of essence to the lower levels and can only be seen with the right eye. This research has been done using the descriptive-analytical method according to the narrations of Ahl al-Bayt (AS) and intellectual and mystical analyses.