چکیده:
این مقاله حاصل پژوهشی است که با هدف سنجش ادراک منابع انسانی مدارس ابتدایی شهر اصفهان از ابعاد فرهنگ سازمان یادگیرنده انجام شده است. روش تحقیق حاضر، توصیفی- پیمایشی بوده و تعداد 5346 نفر به عنوان جامعۀ آماری شامل کلیۀ مدیران، معلمان و معاونان زن و مرد شاغل در مدارس ابتدایی دولتی (دخترانه و پسرانه) شهر اصفهان است. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چند مرحلهای، دو خوشه (ناحیۀ سه و پنج) ادارۀ آموزش و پرورش شهر اصفهان و سپس ۴۸ مدرسۀ ابتدایی به صورت تصادفی انتخاب و ارزیابی شدند. در این پژوهش، با استفاده از پرسشنامۀ ابعاد فرهنگ سازمان یادگیرندۀ واتکینز و مارسیک (1997)، تعداد 405 نمونه جمعآوری و تحلیل شد. روایی و پایایی پرسشنامۀ پژوهش با استفاده از روایی همگرا، روایی واگرا، آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شده است. درواقع هفت بُعد مدل مفهومی در این تحقیق، با استفاده از 21 شاخص (گویه) و در مقیاس پنج درجهای لیکرت مورد سنجش قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که وضعیت مدارس ابتدایی نواحی منتخب شهر اصفهان، نسبت به همۀ ابعاد فرهنگ سازمان یادگیرنده (به جز بُعد توانمندسازی)، حد متوسط رو به بالا است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که برازش مدل مفهومی با استفاده از انواع شاخصهای مقتصد، مطلق و مقایسهای، تأیید شده و حد نصاب لازم حاصل شده است.
This article is the result of research that was conducted to measure the perception of human resources of primary schools in Isfahan city from the dimensions of the culture of the learning organization and is based on the seven-dimensional model of Watkins and Marsik. The present research method was a descriptive survey. The statistical society consists of all managers, teachers, and deputies female and male working in public primary schools (girls and boys) in Isfahan city, the number of 5346 was reported. Using the multi-stage random cluster sampling method, two clusters (areas three and five) of Isfahan city department of education and then 48 primary schools were randomly selected and evaluated. In this research, by using the learning organization culture dimensions questionnaire of Watkins and Marsik (1997), 405 samples were collected and analyzed. The validity and reliability of the research questionnaire have been confirmed using convergent validity, divergent validity, Cronbach's alpha, and combined reliability. This study's seven dimensions of the conceptual model were measured using 21 indicators (items) on a five-point Likert scale. Findings showed that the situation of primary schools in selected areas of Isfahan city, compared to all the characteristics of the culture of the learning organization (except for the empowerment dimension), is above the average. The results of the research indicate that the fit of the conceptual model has been confirmed by using a variety of Parsimonious fit indexes, Absolute, and Comparative and the necessary quorum has been achieved.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اين که در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش تشابه پژوهش حاضر نظ ير مط الع̇B تحقيقاتي مهتري آراني ايران ، مصوب آذرماه ١٣٩٠ شوراي عالي انقلاب فرهنگي به و شهسواري ٢ (٢٠١٠)، که ميزان تحقق ابعاد سازمان يادگيرنده اشاع̇B فرهنگ يادگيري در مدارس نيز اشاره شده است را از ديدگاه فعلي صرفا (معلمان دور̥a راهنمايي)، در مقايسه ( Secretariat of the Supreme Council of Cultural با وضعيت مط لوب و ايده آل سازمان يادگيرنده مدل پنج گان̇B ٢٠١١ ,Revolution)؛ ليکن ، از آن جا که اين سند ماهيتي سنگه (١٩٩٠) در آموزش و پرورش شهر اصفهان مورد کلان ، جامع و درازمدت دارد و تاکنون ١٠ سال از اجراي آن بررسي قرار داده است .
بودن نمره کلي ميانگين فرهنگ سازمان يادگيرنده در بعد نتايج بررسي شاخص سوم اين فرضيه با عنوان «سنجش يادگيري تيمي که بالاتر از نمره استاندارد ٣/٠٠ حاصل شده نتايج آموزش هاي کارکنان در سازمان » نيز نشان داد که چون است و در وضعيت قابل قبولي قرار دارد؛ فرضي̇B سوم پژوهش اختلاف ميانگين حد بالا و حد پايين به ميزان ٣/١٤٠ با فاصله مورد تأييد قرار ميگيرد.
(In Persian) Learning Organization Culture of the experts of the University of Tehran with the tendency to share their knowledge.
effects of organizational culture on the (In Persian) dimensions of the learning organization, Study case: Free universities of Guilan province", Management Quarterly and Gil, A.
(In Persian) The Dimentions of Learning Organisation Of Isfahan Education Organization, Journal of Peyk Noor Kools, M.