چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی عوامل اجتماعی موثر بر گرایش دانشجویان دانشگاه خوارزمی به استفاده از شبکههای مجازی انجام شده است. روش تحقیق حاضر از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه خوارزمی واحد تهران به تعداد6 هزار نفر بوده است که با استفاده از فرمول کوکران 350 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفته است. جهت تحلیل ارتباط بین متغیرهای پژوهش و معناداری آن ها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که متغیر تعهد اجتماعی نسبت به سایر مؤلفه های عوامل اجتماعی از رتبه بالاتری معادل متوسط تا زیاد در گرایش دانشجویان به شبکه های مجازی تأثیر دارد. همچنین نتایج به دست آمده نشان داد که عوامل اجتماعی در گرایش دانشجویان به شبکه های مجازی تأثیر داشته است. از طرفی از بین مؤلفه های اجتماعی، عوامل تعهد، سرمایه و کنش اجتماعی در میزان گرایش دانشجویان به استفاده از شبکه های مجازی تأثیر قابل توجهی دارند. بنابراین پیشنهاد می شود جهت استفاده بهینه از شبکه های مجازی و مهار تبعات ناشی از رسوخ آن در زندگی اجتماعی، به فرهنگ سازی استفاده کارآمد از آنها توجه شود.
This study was conducted to investigate the social factors affecting the tendency of Kharazmi University students to use virtual networks. This study method Survey. The population of University students in Tehran Unit Award 6 thousand people using a sample of 350 people Was chosen as an example. Data collected by questionnaire Was developed by the researchers. To analyze the relationship between variables and Its significance and Pearson's correlation coefficient was used. Results Indicates that the variable component of social commitment than other factors A community of a higher rank in the medium to high tendency of students to network Virtual implications. The results also showed that factors Students tend to virtual social networks has had an impact. The social component, of commitment, investment and social action in the Students tend to use virtual networks have a significant impact. Therefore it is recommended for optimal use of virtual networks and harness Consequences of its penetration into the social life, the culture of efficient use They should be considered
خلاصه ماشینی:
صبوری خسروشاهی و آذرگون (١٣٩٢) در پژوهش خود تحت عنوان تأثیر شبکه های اجتماعی مجازی (فیس بوک) بر هویت اجتماعی (مورد مطالعه : دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی) با روش پژوهش توصیف و تحلیل وابزار گرداوری پیمایشی و ٢٥٠ نفر از دانشجویان نشان دادند که میزان استفاده از شبکه مجازی در مقایسه با دوستان ١٩/٢% بسیار کم ، ١٩/٦% درصد کم ، ٣٦/٨% تا حدودی، ١٩/٦% زیاد میباشد.
نتایج به دست آمده از آزمون تی تک نمونه ای جهت سنجش تأثیر عوامل اجتماعی در گرایش دانشجویان دانشگاه خوارزمی به استفاده از شبکه های مجازی در جدول زیر نشان داده شده است .
بنابراین استدلال تحلیل آزمون مورد نظر به این صورت است که کنش اجتماعی در گرایش دانشجویان به استفاده از شبکه های مجازی تأثیر نداشته اما سرمایه اجتماعی تا حدودی (به اندازه متوسط ) در گرایش فوق دخالت داشته و میتوان نتایج فوق را به کل دانشجویان دانشگاه خوارزمی یعنی جامعه آماری پژوهش تعمیم دارد.
نتایج به دست آمده با مطالعات ارجمند سیاهپوش (١٣٩٨)، کریمیان و همکاران (١٣٩٦)، الیسون (٢٠٠٩)، پمپک (٢٠٠٩) و مادج و همکاران (٢٠٠٩)، مرادی و همکاران (١٣٩٣) مطابقت دارد که نتایج مطالعات فوق نشان داد که عوامل اجتماعی تعیین کننده میزان گرایش افراد به استفاده از شبکه های مجازی است .
Online social networks: Why do students use facebook?, Computers in Human Behavior, Volume 27, Issue 4, Pages 1337-1343.