چکیده:
آغازگر به عنوان نقطۀ عزیمت پیام، امکان پردازش پیام متنی را برای گوینده و نیز تعیین جهتگیری کنشی و فکری پیام را برای مخاطب فراهم میآورد. در این پژوهش، به منظور تحلیل ساختاری و گفتمانی متن فتوتنامۀ نجمالدین زرکوب و کشف ساز و کارهای میان ذهن و زبان نویسنده و بافت فرهنگی-اجتماعی متن از تحلیل آغازگرها استفاده شده است. از تحلیل انواع آغازگرها در این متن که به روش ترکیبی (توصیفی، تحلیلی و آماری) انجام گرفت، این نتایج بهدست آمد: فراوانی معنادار آغازگرهای تجربی در این متن، نشانگر غلبۀ کنش ایضاحی و تبیینی در گفتمان مؤلف است. کاهش معنادار آغازگرهای میانفردی، نشانگر پایین بودن کنشهای ارتباطی و تعاملی در متن و مؤید تقویت منظورهای گفتمانی تکصدایی و اقتداری موجود در سازههای تجربی است. از میان آغازگرهای متنی، عناصر ساختاری به جهت نقشی که در پیوستگی و توسعۀ متن ایفا میکنند، پررنگتر از دو نوع دیگر (تداومی و افزودۀ پیوندی) است. در این متن، فراوانی آغازگرهای ساده و بینشان، بیشتر از آغازگرهای مرکب و نشاندار است که تاثیر آن در متن، به شکل سهولت و قاعدهمندی زبانی و دستوری در عین انسجام متنی در بافت گفتمان ایدئولوژیک متن مشاهده میشود.
The initiator, as the point of departure of the message, provides the possibility of processing the text message for the speaker as well as determining the action and intellectual direction of the message for the audience. In this research, in order to analyze the structural and discursive text of Najmuddin Zarkoub's fotovvat-name and discover the mechanisms between the author's mind and language and the cultural-social context of the text, the analysis of primers has been used. From the analysis of the types of primers in this text, which was done using a combined method (descriptive, analytical and statistical), the following results were obtained: the significant frequency of experimental primers in this text indicates the predominance of explanatory and explanatory action in the author's discourse. The significant reduction of interpersonal initiators indicates the low level of communicative and interactive actions in the text and confirms the strengthening of monophonic and authoritative discourse meanings in the experimental structures. Among the text starters, structural elements are more prominent than the other two types (continuity and link addition) due to the role they play in the continuity and development of the text. In this text, the frequency of simple and unmarked starters is more than that of compound and marked starters, whose impact in the text can be seen in the form of ease and regularity of language and grammar, as well as textual coherence in the context of the text's ideological discourse.
خلاصه ماشینی:
تحليل ساختاري و گفتماني آغازگرها در فتوت نامۀ نجم الدين زرکوب بر اساس نظريۀ هاليدي داود قنبري ١، نرگس اسکويي ٢، عزيز حجاجيکهجوق 3 تاريخ دريافت :١٤٠١/٢/٦، تاريخ پذيرش :١٤٠١/٨/٤ صص (٢٤-١) چکيده آغازگر به عنوان نقطۀ عزيمت پيام ، امکان پردازش پيام متني را براي گوينده و نيز تعيين جهت گيري کنشي و فکري پيام را براي مخاطب فراهم ميآورد.
در اين پژوهش ، به منظور تحليل ساختاري و گفتماني متن فتوت نامۀ نجم الدين زرکوب و کشف ساز و کارهاي ميان ذهن و زبان نويسنده و بافت فرهنگي-اجتماعي متن از تحليل آغازگرها استفاده شده است .
(٢٠٠٤ ,Matthiessen &Halliday ) (رجوع شود به تصویر صفحه) ٣- تحليل انواع آغازگر در فتوت نامۀ زرکوب ٣-١- آغازگرهاي تجربي تعريف گونگي پيام ها و نيز غلبۀ کنش توصيفي در گفتمان اثر، باعث شده است که بسامد آغازگرهاي تجربي يا مبتدايي، در متن اين فتوت نامه ، بيش از ساير آغازگرها نمود داشته باشد؛ هم چنان که در معرفي فتوت نامۀ زرکوب ذکر شد، در اين کتاب ، زرکوب بيشتر با استفاده از روش هاي تعريف و توصيف به تبيين چارچوب فکري و معرفتي خود در باب فتوت و جايگاه آن در جامعۀ انساني و در ميان مکاتب فکري و مذهبي پرداخته است .
٣-٤- تحليل آغازگرهاي متني (تداومي ، ساختاري ، افزودة پيوندي ) در متن فتوت نامۀ زرکوب عناصر فرانقش متني نشان گر کاربرد زبان براي توليد متن و محتواي آن است .