چکیده:
اصولاً زبان عرفان، زبانی مبهم و با زبان معیار و ذهن خواننده بیگانه است. این بیگانگی حاصل فرایندی است که گوینده با دگرگونی زبان و مفاهیم در سطوح عرفانی انجام میدهد و این خود، ابزاری برای انحصار این مفاهیم است تا از دیدة نااهلان پوشیده ماند؛ به عبارتی، زبان عارفْ دگردیسییافته است و زبان آشنای فهمپذیر برای همگان را مبهم میکند. میتوان گفت عرفان آشناییزدایی را اقتضا میکند و بدین ترتیب، مفاهیم ساده برای خواننده پیچیده و مبهم میشود؛ اما با پیدایش نظریههای جدید، ازجمله فرمالیسم که بر خودبسندگی متن تأکید دارد، میتوان با دقت در متن و ساختار آن، به شناخت بهتر و بیشتر متن و محتوای آن دست یافت. این مقاله بهروش تحلیلی، درپی بررسی برخی از عواملی است که باعث آشناییزدایی در خمریة ابنفارض شده است. هدف این پژوهش، شناخت بهتر ساختار و محتوای این قصیده است. سرانجام مشخص میشود که شاعر برخی از عوامل را بهعمد در ساختار قصیدة خود رعایت کرده است؛ با کشف و دقت در آنها، میتوان ساختار و فرم شعر را تحلیل کرد و به لایههای پنهانی آن پیبرد که خود رهنمونی به محتوای آن است؛ به این ترتیب، میتوان کارایی آشناییزدایی را در خوانش فرمالیستی آثار عرفانی مشاهده کرد که بیشتر برای مبهمکردن مفاهیم عرفانی کاربرد دارد. درواقع، آشناییزدایی یکی از ابزارهای ابهام و پیچیدگی مفاهیم سادة عرفانی است.
The mysticism language is vague and alien with the standard language and the mind of the reader. This alienation is the result of a process in which the speaker transforms the language and concepts into mystical levels and this is itself a means of monopolizing these concepts to stay hidden from people's eyes. In other words, the mystic language is transformed and obscures the familiar language that is accessible to everyone, and it can be said that mysticism requires defamiliarization. That is why some simple concepts for the reader become complex and vague. With the emergence of new theories, including formalism that emphasizes the text itself as a sufficient factor, it is possible to gain a better understanding of the text itself and its content through careful consideration of the text and its structure. The present analytical study seeks to investigate some of the factors that led to defamiliarization in Ibn al-Farez's Mimmyyeh and its purpose is to better understand the structure and consequently the content of this ode. The results of the study show that the poet has taken some of the factors in the structure of the ode intentionally. By careful analysis, it is possible to find the hidden layers, which are guides to its content, and see the familiarization efficiency in the formalistic reading of mystical works that are mostly used to obscure mystical concepts. In fact, defamiliarization is a tool of ambiguity of simple mystical concepts.