چکیده:
نظر به حفظ کاربری بسیاری از ابنیه تاریخی- مذهبی مانند بقاع، تکیهها و امامزادهها در بین مخاطبان هدفِ آنها در شهرها و روستاها، توجه به دیوارنگارههای روایی-مذهبی در آنها و مرمتشان، حائز اهمیت است. این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر بر نقش مرمتگر در بازسازی تصویری این آثار صورت گرفته است. پرسش تحقیق این است که عوامل تعیینکننده نقش مرمتگر در بازسازی این دیوارنگارهها از منظر توجه به ادراک مخاطبان هدف آنها، کداماند؟ جهت پاسخگویی به سؤال تحقیق از روش کمّی با ابزار پرسشنامه و مطالعات کتابخانهای در گردآوری دادهها استفاده شده است. نمونهها از جامعه مخاطبانِ هدف دیوارنگارهها که رابطه فرهنگی - اجتماعی با این آثار برقرار میسازند، انتخاب شده و آزمونهای آمار استنباطی (تی تکنمونهای، کای اِسکوئِر) جهت تجزیهوتحلیل یافتهها بهکار رفته است. نتایج نشان میدهد که عوامل مختلفی از جمله ارزش فرهنگی و اجتماعی این آثار، انتظارات مخاطبان هدف، پیشزمینههای ذهنیشان، هویت و کاربری اثر، روایت نقاشیها، کارکرد ارزشی آثار و اصول اخلاقی مرمت، میتوانند مرمتگر را در تعیین هدف از بازسازی یاری دهند و از سوی دیگر بر نحوه بازسازی مرمتگر تأثیرگذار باشند.
In order to maintain the operation of many historical-religious monuments like tombs (Buqaʿ), Tikyas, and Imamzadas among their target audiences in cities and villages, it is important to observe their narrational-religious frescos and restore them. The study was conducted with the aim of examining the factors contributing to the restorer’s role in the graphic restoration of these monuments. The study confronts the following question: What are the determining factors of the restorer’s role in restoring these frescos by considering the audience’s understanding? In order to solve this problem, the study has applied the quantitative method and has used a questionnaire and library studies for data collection. Samples were chosen from among the target audiences of the frescos who build cultural-social connections with these works. Statistical Inferential tests (One-Sample T-test and Chi-Square) were administered to analyze the results. The findings suggest that various factors may aid the restorer in establishing an objective for restoration. The factors may also influence the restorer’s methods of restoration. These include: the monuments’ cultural and social value, the expectations of target audience, their cognitive backgrounds, the monuments’ essence and operation, painting narratives, the value function of the works, and ethical principles regarding restoration.